|
|
|
||
The Didactics of Mathematics with Practice III course is a continuation of the Didactics of Mathematics II course and is aimed at a deeper understanding of the content of the mathematics subject (curriculum, how to build concepts, processes and relationships of mathematics in the 1st grade of elementary school) and the cognitive and metacognitive processes of pupils when solving mathematical problems (e.g. finding out the causes of pupils´ mistakes and their re-education). It is assumed that knowledge and experience from the study of pedagogical and psychological disciplines, mathematics and its didactics and practice will be connected. The subject is subsidized with a range of 0/3 hours, of which 0/1 is continuous practice, 0/2 didactic seminar. The practice takes place with teachers of the 1st grade. Primary schools and schools that are contractually secured by Department of Matheamtics and Mathematics Education.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Materiály jsou v příslušném kurzu Moodle. Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 96 h: přímá výuka: seminář 2 h týdně, celkem 24 h, praxe 1 h týdně, celkem 12 h písemné přípravy k tématům probíraným na seminářích 1 h týdně, celkem 12 h písemné přípravy na praxi 1 h týdně, celkem 12 h čtení odborné literatury 12 h zpracování průběžných úkolů - 24 h V případě, že semináře přejdou do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014 Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009 Hejný, M. a kol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručka učitele. Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2022 Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019. Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu a zkoušce K zápočtu: a) z praxe Podmínky pro praxi budou specifikovat vedoucí jednotlivých skupin na základě konkrétních možností školy, kde praxe probíhá. 100procentní účast na praxích (tj. 6 setkání) Každou absenci je třeba nahradit po dohodě s vedoucím praxe. Student je povinen realizovat aspoň jednu vyučovací hodinu, v dostatečném předstihu odevzdat přípravu na hodinu (požadavky na přípravu student najde v Moodlu) a následně reflexi po odučené hodině. Student komentuje každou přípravu. b) k semináři aktivní účast Studenti vypracovávají otázky předem vypsané k tématu semináře. Tento materiál studenti zakládají do portfolia. Vypracování závěrečného testu na aspoň 60 procent Ke zkoušce: Termíny na zkoušku budou vypsány v SISu. Na výsledné známce se bude podílet: 20 % prezentace dodaných materiálů z praxe a úkolů 40 % závěrečný test 40 % ústní zkouška z okruhů, které student dostane na konci semestru Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (25.02.2024)
|
|
||
Obsah kurzu: Klíčová slova a úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v RVP ZV a v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ. 1. týden výuky: 2D míra: Budování pojmu obvod a obsah 2. týden výuky: 3D míra a rozvoj prostorové představivosti 3. týden výuky: Relace: kolmost, rovnoběžnost. Úhly 4. týden výuky: Geometrické konstrukce 5. týden výuky: Číslo jako veličina, převody jednotek 6. týden výuky: Rovnice a jejich propedeutika 7. týden výuky: Závislosti, funkční myšlení 8. týden výuky: Kombinatorika a pravděpodobnost 9. týden výuky: Práce s daty: tabulka jako nástroj pro evidenci. Práce s grafy. Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace 10. týden výuky: Finanční gramotnost a matematická gramotnost Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů (předmět Asistentská praxe k oborovým didaktikám), které mají zaznamenány ve svých portfoliích. Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle.
Last update: Ročák Štěpán, PhDr. (23.02.2024)
|