|
|
|
||
The subject systemizes knowledge in the area of media communication. It is aimed at media literacy as an important part of literacy in general. It aims to critical thinking and informed choice of the information from media, safe behaviour within media communication, choice of quality media entertainment. Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; potential impact of media language upon audiences; representation of social reality through language; possible motives of the senders in media institutions; role of audience reception processes; social influence of the media in contemporary society; media genres
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studující: · získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na 1. st. ZŠ; · rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace; · umí prospěšně využívat média; · aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích; · mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací; · jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství; · znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na 1. st. ZŠ. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity) semináře: 24 hodin Domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava seminární prezentace: 51 hodin Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Harmonogram výstupů bude upřesněn na prvním semináři. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001. CARILLOVÁ, N. - MONTT, A.: FAKE OVER. Příručka mediální gramotnosti a kritického myšlení. Brno: Host, 2023. Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013. HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.): Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3 Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019 VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. Učebnice mediální výchovy https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772 https://www.deti-a-media.cz/ https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/ http://svetmedii.info/ https://zvolsi.info/ https://manipulatori.cz/ Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Časopisy pro mládež, tvorba školního časopisu. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. 9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích. 11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. AI, Chat GPT ve výuce na 1. st. ZŠ. 12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Studující: · uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce; · definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky; · uvede příklady aktivního přístupu k médiím; · uvede příklady vlivu médií na život lidí; · popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci; · popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní; · vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali; · odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí; · vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí; · vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu; · vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady; · uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama; uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu; · uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy; · porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí; · vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot); · vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty; · vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; · uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích; · uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní; · popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu; · uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost; · popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta; · uvede příklady různých zdrojů/materiálů/učebnic MV, které lze při výuce MV využít; · vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií; · analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického; · popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích; · vysvětlí přínos projektu tvorby vlastního časopisu na 1. st. ZŠ; · veškeré výše zmíněné body vztáhne ke svému studiu a ke své budoucí učitelské profesi; připraví aktivitu s danou tematikou pro žáky na 1. st. ZŠ. Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (20.01.2025)
|