SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2021/2022
   Login via CAS
Czech as a Second Language - OPMN0C173A
Title: Čeština jako jazyk druhý
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Pre-requisite : OPMN0C166A
Annotation -
The subject presents basic course of Czech language as a second language. The aim is to equip the teacher-to-be with theoretical base and entrance abilities for the work with pupils with different native language at Czech schools. Bilingualism and its influence on child´s development. Typology of languages. Sociocultural frame of the child in confrontation with the Czech environment.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.06.2019)
Literature - Czech

CVEJNOVÁ, Jitka et al. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NÚV, 2014. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/. ISBN: 978-80-7481-076-3.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 137 s. ISBN 978-80-7290-809-7.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky[online]. Dostupné z.

ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA, ŠKODOVÁ, Svatava. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 807414559x. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii)

ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, 141 s. ISBN 978-80-7372-847-2.

Doporučená:

RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.

HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 128 s., ISBN 978-80-7290-849-3.

Další lit. podle aktuální situace a doporučení vyučujícího.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
Syllabus - Czech

1.       Didaktika češtiny jako jazyka druhého a cizího jako vědní disciplína. Legislativa spojená s pobytem a vzděláváním cizinců v ČR, školské dokumenty. Výsledky učení: Studující vztáhne ke svému studiu obecné informace tématu.

2.       Jazyková typologie, základní charakteristika češtiny, bilingvismus. Výsledky učení: Studující porovná charakteristiky a rozdíly mezi jazyky  ve vztahu k češtině, popíše alespoň dva typy vzniku bilingvismu.

3.       Společný evropský referenční rámec pro jazyky, popisy češtiny. Výsledky učení: Studující popíše úrovně zvládání jazyka podle SERR.

4.       Jazyk cizí a jazyk druhý – shody a rozdíly v jejich funkci a zprostředkování. Výsledky učení: Studující uvede příklady pro rozlišení jazyka cizího a jazyka druhého v edukaci.

5.       Metody jazykového vyučování, specifikum cvičení a jeho zadání pro žáka cizince. Výsledky učení: Studující uvede odborné argumenty pro volbu metody vyučování a výběr jazykových cvičení pro výuku ČJD.

6.       Nejčastější chyby v češtině u cizinců v závislosti na jejich mateřském jazyce. Výsledky učení:Studující uvede příklady nejčastějších chyb v osvojování češtiny některých jinojazyčných studentů v závislosti na jejich mateřském jazyce.

7.       Didaktické řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Gramatika češtiny pro cizince. Výsledky učení: Studující obhájí odlišné didaktické řešení vybraného obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ ve srovnání s postupem pro rodilé mluvčí češtiny.

8.       Učebnice a učební materiály pro výuku češtiny pro cizince. Výsledky učení: Studující uvede příklady učebních materiálů pro cizince.

9.       Řečové dovednosti žáků s odlišným mateřským jazykem, komunikační úspěšnost a jazyková správnost. Výsledky učení: Studující obhají svým mluveným nebo psaným projevem požadovaný stupeň osvojení češtiny.

10.   Zprostředkování českého společenského a kulturního kontextu žákům. Výsledky učení: Studující uvede příklady společenských a kulturních charakteristik Čechů a českého prostředí nabízených jinojazyčným žákům.

11.   Metody a formy práce v hodinách češtiny v jazykově nehomogenní třídě. Výsledky učení: Studující obhájí využití speciálně pedagogických metod vedle běžných edukačních postupů ve standardní české třídě ZŠ.

Diagnostika jazykových pokroků žáků a hodnocení jejich vzdělávacích výsledků. Výsledky učení: Studující uvede odborné argumenty pro posouzení jazykových pokroků žáků a jejich hodnocení.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html