SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Graphics and Photography Studio I. - OPBV4V032A
Title: Ateliér grafiky a fotografie I.
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 48 / 48 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V022A
Is pre-requisite for: OPBV4V044A, OPBV4V051B, OPBV4V054B, OPBV4V053B, OPBV4V052B
Annotation -
Introduction to the field of free graphics, visual communication and photography. The course is designed as a creative workshop led by two collaborating teachers, supplemented by lectures from all three disciplines. Understanding of the specifics of different interpretive positions. Interest in the field and individual knowledge of the context of the fields of the subject will strengthen the students' orientation and allow them to think competently about the possibilities of the fields taught at school in art lessons. The aim of the module is to look at the principles and context of graphics, photography and applied graphics in the context of contemporary visual culture. Work on a series of art exercises. To explore the phases of the creative process and its dynamics, to raise issues of motivation to create, to reflect on the cognitive and expressive aspects of creation. The student will gain basic practical knowledge and skills in the field of technology development. The student will gain a basic orientation in the field of theory and history of graphics, visual communication, photography. The student is able to illuminate and defend the content and formal form of their own project consisting of three items, explain the basic paths and principles of all solutions, design a way to present their entire work in the semester in the form of a portfolio. The student is able to interpret the experience of the semester for the needs of school practice. The introductory meeting, assignment of semester work. I as an author, I as an educator. Individual consultations. Realization of practical output.
Last update: Magidová Markéta, Mgr. MgA., Ph.D. (06.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující se orientuje v základech oboru vizuální komunikace. Je schopen a ochoten nahlédnout principy a souvislosti grafiky, fotografie a aplikované grafiky v kontextu soudobé vizuální kultury. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastoluje otázky motivace k tvorbě, reflektuje kognitivní a expresivní hlediska tvorby.

Last update: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Odkazy kurzu "Ateliér grafiky a fotografie I." (OPBV4V032A) v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5695.
Klíč k zápisu: Foto

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích a konzultacích. Společná prezentace autorských kolekcí. Studium autorit a dalších souvislostí oborů; orientovanost v řemeslných a technologických postupech jednotlivých disciplín; individuální konzultace nad dílčími úkoly semestru; Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje obhajitelný autorský cyklus sestavený ze dvou disciplín semestru na společné téma ve formě ucelené prezentace. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.

Last update: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
Literature - Czech

Fotografie 
RAND, Glenn, ZAKIA, Richard: Teaching Photography, Focal Press, 2006
PERES, Michael. Focal Encyclopedia of Photography, Fourth Edition: Digital Imaging, Theory and Applications, History, and Science. 2007. ISBN: 9780080477848.
FOSTER, Hal. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii I. AMU, 2012. 
ALONSO, R., BOUTOUX, T., BRIELMAIER, I. et al.: Vitamin Ph: New Perspectives in Photography.  - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9.
ANDĚL, Jaroslav.Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha, 2012. BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6.  
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. Praha: OIKOYMENH, 2009.
BOURRIAUD Nicolas. Postprodukce. Tranzit Praha, 2004.
SONTAG, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
VANČÁT, P.: Mutující médium. - Fotograf 07, 2011, ISBN: 978-80-254-9129-4.
BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6.
BIRGUS, V. a MLČOCH, J. 2009. Česká fotografie 20. století. Praha: Kant, 390 s. ISBN  978-80-7437-026-7.
FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, s.r.o., 1994, 76 s. ISBN 80-85906-04-X.
CÍSAŘ, K. (ed.): Co je to fotografie? – Praha:  Herrmann & synové, 2004, 368 s. ISBN 80-239-5169-6.
ALONSO,R.,BOUTOUX,T.,BRIELMAIER,I. Et.l. Vitamin Ph:ew Perspectives in Photography.  - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9. 

Vizuální komunikace 
BLAŽEK, F. Typokniha. Praha: UMPRUM, 2020. ISBN 978-80-88308-70-6.
KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: ComputerPress, 2004. ISBN 80-722-6385-4.
HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. ISBN 978-80-87705-27-8. 
WIGAN, M. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, Národní knihovně České republiky, Městské knihovně v Praze, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Studijní opory jsou umístěny na aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5696
Klíč k zápisu: Foto

Last update: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Syllabus - Czech

Přednášky (středa 14:25 - 15:55, R 019 )
09. 10. Zahájení semestru, zadání úkolů (Magidová, Raudenský).
16. 10. Návštěva výstavy Bruce Weber: My Education (Magidová, Raudenský).
23. 10. Úvod do vizuální komunikace. Typografie (Raudenský).
30. 10. Historie, témata a styly módní fotografie (Magidová).
06. 11. Editoriální design (Raudenský).
13. 11. Vizuální identita (Raudenský).
20. 11. Recyklace jako obrazový motiv / koláž, apropriace, digitální fotografie (Magidová).
27. 11. Plakát (Raudenský).
04. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu (Magidová).
11. 12. Plakáty (Raudenský).
18. 12. Konzultace, aktivity k dokončení semestrálního úkolu  (Magidová). 
08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová, Raudenský),

Cvičení ( (středa 16:15 – 18:30, R 319, R325G, R 323)
Fotografie:
09. 10. Úvod, zadání. 
16. 10. Návštěva výstavy Bruce Weber: My Education.
23. 10. Reflexe výstavy, práce ve skupinách, práce na metodologii, konceptu a formy semestrální práce.
30. 10. Výroba scény a kostýmů. Příprava pro fotografování. 
06. 11. Práce se zrcadlovkou, fotografování.
13. 11. Návštěva výstavy Identita – příběh českého grafického designu, Museum Kampa.
20. 11. Práce se zrcadlovkou, fotografování.
27. 11. Práce se zrcadlovkou, fotografování.
04. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu .
11. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu.
18. 12. Konzultace, aktivity k dokončení semestrálního úkolu.
08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová + Raudenský).

Vizuální komunikace: (16:15–18:30, R319 nebo R325G)
09. 10.Úvod, zadání.
16. 10. Návštěva výstavy Bruce Weber: My Education.
23. 10. Reflexe výstavy, práce ve skupinách, práce na metodologii, konceptu a formy semestrální práce.
30. 10. Výroba scény a kostýmů. Příprava pro fotografování.
06. 11. Postprodukce fotografií.
13. 11. Návštěva výstavy Identita – příběh českého grafického designu, Museum Kampa.
20. 11. Postprodukce fotografií. 
27. 11. Práce s layoutem, písmem, sazbou. Úprava fotografií, maskování.
04. 12. Práce s layoutem, písmem, sazbou. Úprava fotografií, maskování.  
11. 12. Konzultace, textové a obsahové řešení časopisu.
18. 12. Konzultace, aktivity k dokončení semestrálního úkolu.
08. 01. Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová + Raudenský).

ní semestru (Magidová + Raudenský)

Last update: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (09.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující používá prostředky vizuální komunikace (fotografii, typografii, ilustraci).
Studující vytvoří autorskou publikaci, ve kterém charakterizuje a reflektuje vlastní přístup k zadání semestrálního úkolu.

Last update: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html