SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methods of Assistant Teachers Work II - OPBS4S052A
Title: Metodika práce asistenta pedagoga II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBS4S061A
Annotation -
The course develops students' knowledge and skills in the field of teaching assistant work, with an emphasis on supporting students with various types of disabilities and supporting students with social disadvantages.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující

- vysvětlí roli asistenta pedagoga ve vzdělávání vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- popíše parametry spolupráce asistenta pedagoga a učitele ve vzdělávání vybraných skupin žáků se SVP 

- vysvětlí význam pozice asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a žáků z etnických minorit

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Zkouška - písmený test, jeden základní a dva opravné termíny. 

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Literature - Czech

HÁJKOVÁ, Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.  

LINDQVIST, G., NILHOLM, C., ALMQVIST, L., WETSO, G.-M. Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education. European journal of special needs education 2/2011, s.143-157.

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.

NĚMEC, Zbyněk;  MARTINOVSKÁ, Petra. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-394-0.

TEPLÁ, Marta, FELCMANOVÁ, Lenka a NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. [4. vydání]. Praha: Dashöfer, 2018. ISBN 978-80-87963-77-7.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:
1. Specifika práce asistenta pedagoga v předškolním, základním a středním vzdělávání
2. Specifika práce asistenta pedagoga s vybranými skupinami žáků se zdravotním postižením (žáci s PAS; žáci s mentálním postižením ad.)
3. Role a preferované formy podpory dětí a žáků v práci asistenta pedagoga v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu
4. Specifika práce asistenta pedagoga s žáky z etnických menšin (model ethnic assistants) a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí; role asistentů z řad romské minority
5. Role asistenta pedagoga v zajištění aktivit volného času: příklady dobré praxe
6. Spolupráce asistenta pedagoga s rodinami žáků a s dalšími relevantními organizace mimo školu (OSPOD, NNO ad.)
7. Profese asistenta pedagoga z pohledu zahraničních výzkumů: inspirace pro praxi v ČR

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Metodika práce asistenta pedagoga

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9086

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • objasní specifika práce asistenta pedagoga v předškolním, základním a středním vzdělávání
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s mentálním postižením
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky se zrakovým postižením
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky se sluchovým postižením
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s narušenou komunikační schopností
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s poruchami autistického spektra
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s vývojovými poruchami učení a chování
  • popíše specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s tělesným postižením
  • objasní specifika práce asistenta pedagoga s žáky z etnických menšin (model ethnic assistants) a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí
  • charakterizuje roli asistentů z řad romské minority
  • formuluje principy spolupráce asistenta pedagoga s rodinami žáků a s dalšími relevantními organizace mimo školu (OSPOD, NNO ad.)


Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html