SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of individuals (persons) with hearing impairment II. - OPBS1S125A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS1S109A
Is interchangeable with: OKBS1S125A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Rehabilitation after cochlear implantation - auditory education, speech education, reading. Communication systems of deaf people. Deaf culture. Counseling and educational system, communication approaches in schools for the hearing impaired. History of hearing impaired education. Consequences and prevention of hearing defects.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (31.10.2019)

Learning outcomes of the course unit The aim of the subject is to gain orientation in the issue of hearing impairment, familiarization with the possibilities of communication of persons with hearing impairment, communication systems, counseling and education system. Orientation in specialized domestic and foreign literature. Active participation in lectures.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (10.09.2022)

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace, kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4.

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. 

HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58.  In KVĚTOŇOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-26-6.

MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. In: Speciální pedagogika. 1993/94, ročník 4, č. 5. S. 12-19. ISSN 0862-1632.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6.

OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český zakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN: 978-80-87153-47-5.

REDLICH, K. CODA – Slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (10.09.2022)

Nastudovat doporučenou literaturu zadanou přednášejícím na úvodní přednášce.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (13.06.2018)
  1. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, Advanced Bionics. 
  2. Uvedení do problematiky rehabilitace a edukace dítěte se sluchovým postižením, speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny.
  3. Rehabilitace po kochleární implantaci (sluchová výchova, řečová výchova, odezírání).
  4. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace.
  5. Vizuálně-motorické komunikační systémy, znakový jazyk, znakovaná čeština, prstové abecedy, pomocné artikulační znaky, psaná forma jazyka a další. Legislativa.
  6. Kultura Neslyšících.
  7. Problematika tlumočení, typy, tlumočnické služby. Umělecké tlumočení.
  8. Poradenský a vzdělávací systém, raná péče, speciálně pedagogická centra, mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole.
  9. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené ve světě.
  10. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižen u nás.
  11. Důsledky sluchových vad.
  12. Prevence vad sluchu a ochranné pomůcky.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (10.09.2022)
The exam will consist of a written test.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html