SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Syntax II - OPBG3G044A
Title: Syntax II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech, English
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Teacher(s): doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Pre-requisite : OPBG3G035A
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the essence, function and basic concepts of German syntax and possible approaches to the analysis of the German sentence. The content of the course is an introduction to the traditional and dependency concepts of grammar and focuses mainly on the concepts of sentence and utterance, syntactic units and syntactic relations: types and types of sentences and their characteristics (declarative, imperative, interrogative, descriptive sentences). so-called Satzäquivalente, Schaltsätze, Satzperioden. Emphasis is placed on the issue of sentence members and their position in the sentence and on the division of the sentence according to the topic and the theme.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,
  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 150,0
Odpovídající množství kreditů 5 až 6
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 2
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Literature - Czech

BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3- 520-45202-2.

DREYER; SCHMIDT Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Das Wort. Stuttgart, Weimar:  Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.

ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.

EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht. Berlin, München: Langenscheidt  2001. ISBN 3-468-49493-9.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik.  Berlin und München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.

SOMMERFELDT, K. E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache.  Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. 

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky: 70% účast na semináři, ústní prezentace, zápočtový test + písemná zkouška. Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině. 

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Syllabus - German

Syntax II - VO

1.      Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform

2.      Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes

3.      Funktionale Satzperspektive: Thema - Rhema - Struktur, Grundtypen der thematischen Progression

4.      Dependenzverbgrammatik. Angaben und Ergänzungen - allgemeine Charakteristik

5.      Dependenzverbgrammatik: Ergänzungen

6.      Dependenzverbgrammatik: Angaben

7.      Satzbaupläne. Definition der Satzbaupläne, einzelne Satzbaupläne, Valenz der Verben

8.      Infinitivkonstruktionen. Einteilung, Bedingungen der Bildung

9.      Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen, syntaktische Beschreibung der Nebensätze (Subjekt-, Objekt- und Adverbialsätze)

10.    Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen (Kausalsätzen). Kausal-, Konzessiv-, Konsekutiv-, Final- und Konditionalsätze

11.    Satzgefüge. Temporalsätze

12.    Diskussion

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • provede kontrastivní analýzu textů odrážející specifika větných celků v němčině a češtině,
  • na základě strukturace valenčních míst německých sloves vyvodí operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění, tyto zásady aplikuje na příkladu valenčního rámce německých sloves,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky,
  • popíše základní vlastnosti větných celků s přihlédnutím k uspořádání výrazových prostředků v německé větě na příkladu německých vět,
  • porovná podobnosti a rozdíly německé a české věty s ohledem na pádový rámec, do kterého vstupují aktanty.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html