SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Syntax I - OPBG3G035A
Title: Syntax I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech, English
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBG4G032A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBG3G044A
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the essence, function and basic concepts of German syntax and possible approaches to the analysis of the German sentence. The content of the course is an introduction to the traditional and dependency concepts of grammar and focuses mainly on the concepts of sentence and utterance, syntactic units and syntactic relations: types and types of sentences and their characteristics (declarative, imperative, interrogative, descriptive sentences). so-called Satzäquivalente, Schaltsätze, Satzperioden. Emphasis is placed on the issue of sentence members and their position in the sentence and on the division of the sentence according to the topic and the theme.
Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,
  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Seminář: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Course completion requirements - Czech

K získání zápočtu je třeba splnit následující podmínky: min. 70% účast na seminářích a přednáškách, aktivita v semináři a plnění domácích úkolů, úspěšné splnění písemného testu na základě cvičení probraných v semináři, přednášek a doporučené literatury.

 

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Literature - Czech

BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3- 520-45202-2.

DREYER; SCHMIDT Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Das Wort. Stuttgart, Weimar:  Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.

ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.

EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht. Berlin, München: Langenscheidt  2001. ISBN 3-468-49493-9.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik.  Berlin und   München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-68-49495-5. 

SOMMERFELDT, K. E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache.  Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. 

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Syllabus - Czech

Syntax - VO

Definition, Grundbegriffe der Syntax (Satz, Äußerung), Gegenstandsbereich der Syntax

Traditionelle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Dependentielle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen

Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder

Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform

Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes

Funktionale Satzperspektive: Thema - Rhema - Struktur, Grundtypen der thematischen Progression

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • popíše základní vlastnosti větných celků s přihlédnutím k uspořádání výrazových prostředků v německé větě na příkladu německých vět,
  • porovná podobnosti a rozdíly německé a české věty s ohledem na pádový rámec, do kterého vstupují aktanty,
  • provede kontrastivní analýzu textů odrážející specifika větných celků v němčině a češtině,
  • na základě strukturace valenčních míst německých sloves vyvodí operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění, tyto zásady aplikuje na příkladu valenčního rámce německých sloves,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html