SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Czech Language Practise with Reflection - OPBC4C042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Mgr. Patricie Šinkovičová
PhDr. Zuzana Wildová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBC4C032A
Annotation - Czech
Studenti budou hospitovat v hodinách českého jazyka na základní a střední škole a na úrovni svého dosavadního stavu poznání oboru budou reflektovat vybrané výukové situace.
Last update: Šinkovičová Patricie, Mgr. (27.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámení se školním prostředím a náplní práce učitele. Nedílnou součástí tohoto cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími učiteli. Důraz je kladen na rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta v rámci reflektivních seminářů.

Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Student/ka:

- absolvuje 12 hodin náslechů ve zvolené škole (ZŠ či SŠ)

- vede si průběžné záznamy z hodin (na posledním semináři záznamy předloží ve stanovené formě - viz 1. seminář)

- splní 3 průběžně zadané úkoly

- aktivně se účastní reflektivních seminářů (povolena je jedna absence)

- realizuje mikrovýstup v rámci semináře

 

Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Literature - Czech

Literatura požadovaná v dosavadních oborových disciplínách (znalost oboru).

Tomková, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018.

CLARKE, S. et al. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London: Sage, 2009.

ŠMEJKALOVÁ, M. a ŠTĚPÁNÍK, S. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017.   

Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Syllabus - Czech

Student vykonává praxi na základní či střední škole, zpravidla bez účasti vyučujícího z fakulty. Jedná se tedy primárně o praxi náslechovou (případně asistenci učiteli).

Podrobnější informacea a požadavky budou uvedeny na úvodním semináři.

Praxe probíhá během semestru po úvodním semináři. Není možné ji plnit předem, neboť se jedná o praxi reflektovanou. 


Studenti se v rámci svých praxí budou zaměřovat na konkrétní aspeky vyučovacího procesu se zřetelem k výuce mateřského jazyka. 

Studenti jsou povinni před zahájením praxe absolvovat Proškolení studentů před pedagogickými praxemi v LMS Moodle a seznámit se s právními předpisy závaznými pro školu nebo zařízení; respektují povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

 

Výběr školy

Školu pro praxi doporučuje vyučující, přednostně z fakultních a spolupracujících škol.  Po dohodě s vyučujícím si student může vybrat školu sám. Více informací na 1. semináři. 

https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/spoluprace-se-skolami-a-zarizenimi/ 

Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • hospituje v hodinách českého jazyka a literatury na ZŠ či SŠ
  • rozvíjí schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele
  • rozvíjí způsobilost provádět pedagogicko-psychologickou a didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce
  • analyzuje a reflektuje svou hospitační činnost
  • analyzuje pozorované jevy a didaktické situací ve výuce
  • rozvíjí své sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi
Last update: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html