|
|
|
||
Praktický seminář zaměřený na procvičování českého pravopisu a strukturních jazykových rozborů. Jazyk a jeho
funkce, neverbální komunikace; jazyk mateřský, národní, úřední, vyučovací; jazyky přirozené a jazyky umělé;
typologická klasifikace jazyků. Jazykové roviny a lingvistické disciplíny. Stratifikační popis jazyka: rovina
fonologická, morfologická, lexikální a sémantická, syntaktická a textová. Moderní lingvistické disciplíny.
Komunikace mluvená: specifika; fonetika artikulační, akustická a auditivní; komunikace psaná: specifika; vznik a
vývoj písma; typy písma; komunikace elektronická: specifika. Čeština jako národní jazyk, jazyková kultura.
Fylogeneze jazyka. Teorie vzniku jazyka; jazykový vývoj: jazykové změny a vývoj divergentní; míšení jazyků a vývoj
konvergentní; smíšené jazyky; genealogická klasifikace jazyků. Různé přístupy k jazyku. Vývoj lingvistiky;
představitelé české jazykovědy. Vše s ohledem na školní jazykovou výchovu na základní a střední škole. Pravopisná
kodifikace. Korekturní cvičení. Opět vše s ohledem na školní jazykovou výchovu na ZŠ a SŠ.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Bezpečné ovládnutí českého pravopisu; upevnění a systemizace poznatků o struktuře jazyka získaných na základní a střední škole a jejich aplikace v úlohách analytického typu. Získání základních poznatků z obecné lingvstiky. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||
Časová zátěž studenta: 149 hodin
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Zápočet: docházka (možnost jedné absence), aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů. Písemná zkouška: teoretické i praktické úlohy. Termíny i text písemné zkoušky jsou stejné pro všechny studenty. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
ADAM, R., a kol. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4436-3. ČECHOVÁ, M.; HAUSER, P.; HOŠNOVÁ, E.; STYBLÍK, V. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004. ISBN 80-7235-018-8. GREPL, M.; KARLÍK, P. Skladba češtiny. Cvičení a výklad. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-7198-281-4. Pravidla českého pravopisu. Školní vydání. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-901 373-6-9. ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Vyd. 4., V Karolinu 2., dopl. Praha: Karolinum, 2011, 380 s. ISBN 978-80-246-1946-0. ČERNÝ, Jiří. Dějiny lingvistiky. 1. soubor. vyd. Olomouc: Votobia, 1996, 517 s. ISBN 80-85885-96-4. ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2008, 248 s. ISBN 978-80-7346-093-8. MAREŠ, Petr. Úvod do lingvistiky a lingvistické bohemistiky. Praha: Karolinum, 2014. http://ucjtk.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/57/2015/11/uvod_do_lingvistiky.pdf. Internetová jazyková příručka. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Zápočet: aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů. Písemná zkouška je zaměřená na teorii i praktické aplikace znalostí. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
1. Jazyk a jeho funkce, neverbální komunikace; jazyk mateřský, národní, úřední, vyučovací; jazyky přirozené a jazyky umělé; typologická klasifikace jazyků. 2. Jazykové roviny a lingvistické disciplíny. Stratifikační popis jazyka: rovina fonologická, morfologická, lexikální a sémantická, syntaktická a textová. 3. Moderní lingvistické disciplíny. 4. Komunikace mluvená: specifika; fonetika artikulační, akustická a auditivní; komunikace psaná: specifika; vznik a vývoj písma; typy písma; komunikace elektronická: specifika. 5. Čeština jako národní jazyk, jazyková kultura. Fylogeneze jazyka. Teorie vzniku jazyka; jazykový vývoj: jazykové změny a vývoj divergentní; míšení jazyků a vývoj konvergentní; smíšené jazyky; genealogická klasifikace jazyků. 6. Různé přístupy k jazyku. Vývoj lingvistiky; představitelé české jazykovědy. 7. Cvičení zaměřená na slovotvorbu, morfematiku, pravopis, syntax, morfologii. Last update: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Odkaz na výuková videa:
Přístup k videím:
mail: na ISIC číslo pod fotkou + koncovka cuni, např. 123456@cuni.cz Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Složka PROSEMINÁŘ ČESKÉHO JAZYKA (v Sylabu bod č. 7): Studující: – provede morfematický rozbor slovních tvarů slov domácího původu – rozliší utvořené a značkové slovo domácího původu, u utvořených slov identifikuje základové slovo a slovotvorný postup – určí slovní druh slova zasazeného do kontextu včetně bližší charakteristiky – identifikuje vyjadřované hodnoty morfologických kategorií jmenných i slovesných tvarů zasazených do kontextu – rozliší určité a neurčité slovesné tvary (neurčité pojmenuje), zařadí slovesný tvar do třídy (podle prézentního kmene) a ke vzoru – zařadí jmenný tvar k deklinačnímu vzoru – zachytí syntaktickou stavbu věty jednoduché pomocí závislostního stromu – určí větné členy a syntaktickosémantické i formálněsyntaktické vztahy mezi nimi – rozliší v souvětí věty hlavní a vedlejší a označí druhy vedlejších vět a vztahy mezi větami – nalezne a opraví v defektním textu pravopisné chyby (včetně interpunkčních)
Složka ÚVOD DO STUDIA A ZÁKLADY JAZYKOVĚDY (v Sylabu body č. 1-6):
Studující: ● vyjmenuje a vysvětlí funkce jazyka, u jednotlivých funkcí uvede příklady ● rozlišuje pojmy mateřský jazyk, národní jazyk, úřední jazyk a s oporou o terminologii je dokáže vysvětlit ● vysvětlí rozdíl mezi jazyky přirozenými a jazyky umělými ● s použitím příslušné terminologie vysvětlí podstatu typologických odlišností mezi jazyky (dle Skaličkovy typologie) Bod č. 2: Studující: ● vysvětlí podstatu úrovňového přístupu k jazyku ● s využitím terminologie vysvětlí podstatu jednotlivých jazykových rovin (fonologické, morfologické, lexikální, sémantické, syntaktické a textové) Bod č. 3: Studující: ● vyjmenuje moderní lingvistické disciplíny (matematická lingvistika, psycholingvistika, neurolingvistika, pragmalingvistika, sociolingvistika, kognitivní lingvistika) a vysvětlí předmět jejich zájmu Bod č. 4: Studující: ● s oporou o terminologii vysvětlí specifika mluvené a psané komunikace, jakož i komunikace elektronické ● uvede příklady různých typů písma, popíše rozdíly mezi nimi; vysvětlí historické souvislosti vzniku písma Bod č. 5: Studující: ● vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými útvary národního jazyka ● vysvětlí a porovná různé teorie vzniku přirozeného jazyka ● vysvětlí princip divergentního a konvergentního jazykového vývoje ● vysvětlí podstatu genealogické klasifikace jazyků a v rámci indoevropské jazykové rodiny blíže klasifikuje konkrétní jazyk Bod č. 6: Studující: ● vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými lingvistickými paradigmaty a přiřadí k nim konkrétní významné představitele české jazykovědy Last update: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|