SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Subject Oriented Practice with Reflection - OPBA4A042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 120 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Klára Lancová, Ph.D.
PhDr. Jan Váňa
Co-requisite : OPBA4A041A
Annotation - Czech
Obsahem předmětu bude asistentská praxe na základní nebo střední škole dle vlastní volby. Studenti dostanou možnost pracovat systematicky jako asistent pedagoga, příp. jako asistent žáka či žáků. Jako asistenti pedagoga dostanou studenti možnost přispívat k plánování, realizaci i hodnocení výuky, např. tvorba či/a příprava různých typů aktivit, tandemová výuka s učitelem, v daném omezeném rozsahu výuky samostatné, příp. výuky vybrané skupiny žáků, tvorba a oprava testů, podpora žáků při přípravě na přijímací zkoušky či soutěže, příprava a oprava domácích úkolů atp. Jako asistenti žáka získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě, např. žáky se specifickými vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky cizince atp. Bakalářská praxe bude zaměřena na čtyři základní oblasti, kterým budou věnována všechna reflektivní setkání. Čtyři základní oblasti a jejich náplň jsou: (i) náslechy ve výuce: převážně se musí jednat o výuku anglického jazyka, lze však navštívit i výuku jiných cizích jazyků, příp. výjimečně i jiných vyučovacích předmětů; z náslechů studenti pořizují reflektivní poznámky, v nichž se zaměřují na různé aspekty didaktiky anglického jazyka (v návaznosti na oborově didaktické studijní předměty, které absolvují v rámci bakalářského studia); (ii) seznámení se s chodem školy: studenti se seznámí s ŠVP školy, tematickými plány a dalšími dokumenty a systémy dle možností – např. bakalář, dle možností se rovněž účastní porad, třídních schůzek, tripartit či se podílí na doprovodu žáků na různé akce školy; (iii) asistence učiteli nebo/a žákovi: viz výše; (iv) výuka: v rozsahu 4 vyučovacích hodin (nebo částí těchto hodin) se student podílí na výuce, např. formou tandemové výuky, tvorby, zadání a opravy domácího úkolu či testu atp.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Descriptors - Czech

12 hodin reflektivního semináře s vuyčujícím UK PedF

4 hodiny (části hodin) samostatné výuky - mikrovýstupy samostatně nebo v tandemu

8 hodin pozorování výuky nebo nepřipravené asistence

4 hodiny konzultací a reflexí s provázejícím učitelem

22 hodin samostudia - příprava na reflektivní semináře, příprava mikrovýstupů, zpracování a příprava portfolia, studium odborné literatury a vzdělávacích dokumentů

Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Course completion requirements - Czech

1/ Do sdílené tabulky zapsat místo výkonu praxe a jméno učitele (včetně kontaktu) - bude upřesněno na úvodním setkání

2/ Aktivní účast na seminářích v plném rozsahu, na semináře jsou studenti vždy připraveni dle aktuálních instrukcí vyučujícího (validní omluvou je pouze lékařské potvrzení)

3/ Vést záznamy o 4 konzultací/reflexi s provázejícím učitelem a o 8 hodinách pozorování výuky (do pedagogického deníku)

4/ Sestavit 4 výukové přípravy (viz 4 mikrovýstupy)

5/ Vedení pedagogického deníku (vzor poskytne vyučující první týden výuky), kam studenti píší poznámky k průběhu oborové praxe + zpracují hlouběji min. 10 oblastí dle následujících instrukcí:

Popište min. 10 "jednotek" práce v rámci asistování učiteli / žákům. Struktura není dána, soustřeďte se na podstatu práce, kterou jste vykonali. Co zajímavého byste o ní chtěli sdělit? Chcete se pochlubit nějakým dílčím úspěchem nebo přemýšlet nad tím, co se nepovedlo podle plánu? apod.

6/ Aktivní účast na závěrečné mikrokonferenci

Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literature - Czech

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Yale University Press: New Haven and London, 2003. ISBN 0-300-09573-2.

McNIFF, Jean a Jack WHITEHEAD. You and Your Action Research Project. Routledge, 2010. ISBN 0415487080.

SCRIVENER, James. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd edition. MacMillan Readers, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.

Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Syllabus - Czech

Hodinová dotace 0/1 = 12 hodin: rozděleno do 5 setkání po 90 minutách, resp. 180 minutách:

1/    Úvodní informativní setkání všech skupin (onsite, C1, v prvním týdnu výuky LS)

2/    1.-3. reflektivní setkání: sdílení, diskuse + reflexe ve skupinách (onsite dle rozvrhu)

6)    Závěrečné reflektivní setkání všech skupin: prezentace skupin v rámci mikrokonference (onsite, C1, zápočtový týden)

Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html