This course focuses on the key principles and practices of TEFL Methodology. It covers a wide range of topics, including the aims of English language teaching, intercultural communicative competence, understanding curriculum & syllabus, setting aims and objectives, the CEFR theoretical background, and RVP, lesson planning, activity design, and textbook evaluation and adaptation. It aims to familiarise future teachers with the principles of planning and help them understand the backstage of teaching by presenting theoretical concepts in connection with practice.
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (29.01.2025)
Tento kurz se zaměřuje na klíčové principy a postupy didaktiky AJ. Zahrnuje širokou škálu témat, včetně cílů výuky anglického jazyka, interkulturní komunikativní kompetence, pochopení kurikula a sylabu, stanovování cílů a záměrů, teoretického zázemí CEFR a RVP, plánování hodin, tvorby aktivit a hodnocení a úpravy učebnic. Cílem přdmětu je seznámit budoucí učitele se zásadami plánování a pomoci jim pochopit východiska výuky představením teoretických konceptů ve spojení s praxí.
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (29.01.2025)
Descriptors -
Self study of literature - 10 hours
Work with study materials - 10 hours
Doing homework - 10 hours
Seminar work - 5 hours
Preparation for credit - 10 hours
Preparation for exam and the exam - 10 hours
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (28.01.2025)
Samostudium literatury 10 hodin
Práce se studijními materiály 10 hodin
Plnění průběžných úkolů 10 hodin
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (18.01.2023)
Course completion requirements -
1. credit:
Min. 80% attendance of the seminars
Active participation in the seminars
Doing homework on time
Submitting the seminar work on time
2. exam
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (28.01.2025)
1. zápočet:
Min. 80% přítomnost na semináři
Aktivní účast v semináři
Plnění průběžných dom úkolů včas
Sepsání semínární práce včas
2. Zkouška
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (29.01.2024)
Literature -
Required
Selected chapters from:
HARMER, J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
RVP ZV/G.
Council of Europe(2020), Common European Frameworkof Reference for Languages: Learning,teaching, assessment – Companion volume
Common European Framework for Languages (2001).
Recommended
DAVIES, P., PEARSE, E. Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-0-19-442171-3.
NUAN, D., LAMB, C. The Self-directed Teacher: Managing the learning process. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-49773-6.
UR, P. (1996) A course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge University Press, Cambridge.
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (29.01.2025)
Základní
Vybrané kapitoly z:
HARMER, J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
RVP ZV/G. (vybrane kapitoly).
Council of Europe(2020), Common European Frameworkof Reference for Languages: Learning,teaching, assessment – Companion volume
Společný evropský referenční rámec. (2001). Univerzita Palackého v Olomouci. (vybrane kapitoly).
Doporučená
DAVIES, P., PEARSE, E. Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-0-19-442171-3.
NUAN, D., LAMB, C. The Self-directed Teacher: Managing the learning process. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-49773-6.
UR, P. (1996) A course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge University Press, Cambridge.
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (29.01.2025)
Requirements to the exam -
1. Getting the credit by completing all the given tasks and readings
2. Passing the exam knowledge test - minimal achievement - 70%
Number of attempts: 1 regular + 2 remedial
Last update: Korbek Gamze, Ph.D. (28.01.2025)
1. Získání zápočtu je podmíněno splněním všech zadaných úkolů a četby.
2. Úspěšné složení testu - minimální úspěšnost - 70 %.