Introduction into the didactics of the English language II is a theoretical and practical course consisting of a lecture and a seminar whose main aim is to get students acquainted with the key concepts from the area of subject didactics of the English language connected to the aims, subject matter and methods of ELT. The participants are also going to deal with various aspects of the learner of the English language as well as the roles of a teacher. They will also get acquianted with the area of class management. Attention will be paid to testing and marking and evaluation. Within the framework of the seminar these theoretical concepts will be implemented into teaching practice e.g. in the form of observing English lessons with a follow-up feedback as well as microteaching or the correction and marking of student written and oral performances.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Úvod do didaktiky AJ II je teoreticko-praktický kurz tvořený přednáškou a seminářem, jehož hlavním cílem je seznámit studenty se klíčovými koncepty z oblasti oborové didaktiky angličtiny navázanými na cíle, obsah a metody jazykového vyučování. Budou se zabývat různými aspekty žáka ve vyučování a taktéž rolemi učitele. Seznámí se i s oblastí řízení vyučovacího procesu. Pozornost bude věnována i testování, známkování a hodnocení. V rámci semináře budou tyto teoretické koncepty implemetovány do praxe například formou sledování vyučovacích hodin, jejich následného rozboru a mikrovyučování nebo opravu a hodnocení žákovských písemných prací a ústního projevu.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Descriptors -
Studying the course literature: 10 hodin
Studying other materials: 10 hodin
Assignments: 10 hodin
Seminar paper: 5 hodin
Getting ready for the credit: 10 hodin
Getting ready for the examination: 20 hodin
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (26.01.2023)
Samostudium literatury: 10 hodin
Práce se studijními materiály: 10 hodin
Plnění průběžných úkolů: 10 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (26.01.2023)
Course completion requirements -
an exam
- min. 80% attendance in lessons
- active participation in seminars
- timely submitting all homework
The level of language proficiency (C2 level) and the ability to formulate ideas properly and accurately are ALWAYS subject to assessment and evaluation. Deficiencies in students' oral and written production are penalised. Papers with serious systemic errors may be disqualified.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
zkouška
- min. 80% docházka do předmětu
- aktivní účast v seminářích
- splnění a včasné odevzdání domácích úkolů
The level of language proficiency (C2 level) and the ability to formulate ideas properly and accurately are ALWAYS subject to assessment and evaluation. Deficiencies in students' oral and written production are penalised. Papers with serious systemic errors may be disqualified.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Literature -
Compulsory: selected chapters from
HARMER, J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Rámcový vzdělávací program pro ZŠ a G.
Recommended
DAVIES, P., PEARSE, E. Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-0-19-442171-3.
NUAN, D., LAMB, C. The Self-directed Teacher: Managing the learning process. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-49773-6.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
Povinné: vybrané kapitoly z
HARMER, J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Rámcový vzdělávací program pro ZŠ a G.
Doporučené
DAVIES, P., PEARSE, E. Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-0-19-442171-3.
NUAN, D., LAMB, C. The Self-directed Teacher: Managing the learning process. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-49773-6.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
Requirements to the exam -
The examination assesses students´ knowledge of key concepts from the area of subject didactics of the English language.
The exam will have the form of a written test, the minimum passmark being at least 60% of total number of points.
Every student is granted one regular attempt + 2 re-sits.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
U zkoušky se testuje znalost povinné literatury a klíčových konceptů z oblasti oborové didaktiky anglického jazyka.
Zkouška se bude konat formou písemného testu, kde bude třeba získat minimálně 70% bodů.
Každý student má jeden řádný termín + dva opravné
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
Syllabus -
- aims and subject matter of the English language teaching/learning
- factors affecting the success/failure of leraning the English language; motivation
- approaches to learning/teaching English
- the learner of the English language
- roles of the teacher
- class management
- testing
- evaluation and marking, feedback
- mistakes, errors and their corrections
- curricular documents - RVP, ŠVP
- ELT didactic aids, ICT in English lessons
- textbooks - their choice, quality
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
- cíle a obsah vyučování anglického jazyka
- faktory ovlivňující úspěch/neúspěch při studiu anglického jazyka, motivace
- metody vyučování anglického jazyka
- žák ve vyučování anglického jazyka
- role učitele
- řízení vyučovacího procesu
- testování
- hodnocení a známkování žáků
- zpětná vazba
- chyba, její role a opravování
- kurikulární a programové dokumenty - RVP, ŠVP
- plánování výuky
- materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce AJ
- role učebnic, kritéria výběru a hodnocení učebnic
- další dostupné materiály a pomůcky a jejich využití ve výuce, např. autentické materiály, graded readers.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)