Introduction to TEFL Methodology I is a theoretical and practical seminar, the main aim of which is to introduce students to the basic concepts and key concepts in the field of didactics (e.g., communicative competence, the role of the foreign language teacher, activity and its planning, lesson preparation, grading and evaluation of students). The seminar will define subject area of TEFL Methodology I and briefly introduce the most important factors of the teaching process. Students will learn about the objectives and content of teaching English as a foreign language. Attention will also be paid to the two most important actors in the teaching process: the learner and the teacher.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Úvod do didaktiky AJ I je teoreticko-praktický seminář, jehož hlavním cílem je seznámit studenty se základními pojmy a klíčovými koncepty z oblasti oborové didaktiky (např. komunikační kompetence, role učitele cizích jazyků, aktivita a její plánování, příprava na hodinu, známkování a hodnocení žáků). V rámci semináře dojde k vymezení pojmu oborová didaktika a budou stručně představeny nejdůležitější faktory vyučovacího procesu. Studenti se seznámí s cíli a obsahem výuky anglického jazyka jako cizího jazyka. Pozornost bude rovněž věnována dvěma nejvýznamnějším aktérům vyučovacího procesu: žákovi a učiteli.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Descriptors -
Studying literature: 10 hours
Studying materials: 10 hours
Assignments: 10 hours
Seminar paper: 5 hours
Getting ready for the credit test: 10 hours
Getting ready for the examination: 20 hours
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (26.01.2023)
Samostudium literatury 10 hodin
Práce se studijními materiály 10 hodin
Plnění průběžných úkolů 10 hodin
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (26.01.2023)
Course completion requirements -
To get the credit you need:
1 to have at least 80% attendance
2 to actively participate in all activities
3 to work out homework (duly and timely)
4 to successfully pass the end-of-term test (to achieve at least 70% of the total score)
To pass the test there are 3 attempts provided altogether.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Pro obdržení zápočtu je třeba:
1. minimálně 80% docházka do předmětu
2. aktivní účast v hodinách
3. vypracování zadaných domácích úkolů a jejich včasné odevzdání
4. úspěšné absolvování testu z dané oblasti, minimální skór činí 70% z maximálního počtu bodů
Test je možné dvakrát opakovat.
Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Literature -
Coursebooks:
HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Společný evropský referenční rámec. (2002). Univerzita Palackého v Olomouci.
Other recommended sources:
DAVIES, P., PEARSE, E. Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-0-19-442171-3.
NUAN, D., LAMB, C. The Self-directed Teacher: Managing the learning process. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-49773-6.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Základní: vybrané kapitoly z
HARMER, J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER, J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Společný evropský referenční rámec. (2002). Univerzita Palackého v Olomouci.
Doporučená
DAVIES, P., PEARSE, E. Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-0-19-442171-3.
NUAN, D., LAMB, C. The Self-directed Teacher: Managing the learning process. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-49773-6.
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Syllabus -
1. Activity, its definition and realization
2. The structure of a lesson, setting the objectives of a lesson
3. The process of planning a lesson; lesson plans and their components
4. Objectives of teaching English; language proficiency levels; CEFR
5. Factors affecting the teaching of English: motivation, age, ..., and their impacts on instruction
6. TEFL theories, approaches and methods
7. Student: group and individual learning and teaching, homogenous and heterogenous groups, individual differences …
8. Teacher: types of teachers, their essential roles
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
1. Aktivita a její definice; uskutečnění aktivity
2. Struktura hodiny; stanovování cílů hodiny
3. Příprava na hodinu a její komponenty
4. Cíle vyučování anglického jazyka, jazykové úrovně, CEFR
5. Faktory ovlivňující výuku anglického jazyka: motivace, věk…a jejich vliv na výuku
6. Teorie, přístupy a metody výuky anglického jazyka
7. Student: skupinová a individuální výuka, homogenní a heterogenní skupiny, individuální zvláštnosti žáků….
8. Učitel: typy učitelů, základní role
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)