SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech Therapy - OPB01S134A
Title: Logopedická péče
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 1 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Pre-requisite : OPB01S132A
Is interchangeable with: OKB01S134A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)
The course introduces students to the issue of developmental speech disorders in preschool children.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

The aim of the course is to introduce students to the issue of communication ability disorders in preschool children (types of communication ability disorder, diagnostics, communication disability disorders in educational context) and related areas.   

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Literature -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

KLENKOVÁ, J. - BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. 

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA, 2013.

BEDNÁŘOVÁ, J. -  ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.  

BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.  

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. 


Teaching methods -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)

- lecture and exercises
- study of relevant texts in Czech
- discussion and reflection on the topics 
- work (individual and in groups) on the assignments and presentations

Syllabus -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

Ontogeneze řeči, patologie v řeči a jazyce, narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus.  Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou.  Základní diagnostické  logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Gramatická složka řeči.

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)

Active participation in seminars.

Preparation and presentation of assignments.

Written exam, the condition for taking the exam is the presentation and submission of the assignments, no later than 14 days before the exam date. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html