SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Speech Therapy - OKB01S134A
Title: Logopedická péče
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01S132A
Interchangeability : OPB01S134A
Annotation -
The course introduces students to the issue of developmental speech disorders in preschool children.
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
Aim of the course -

The aim of the course is to introduce students with the issue of communication ability disorders in preschool children (types of communication ability disorders, diagnostics, communication disability disorders in educational context) and related areas. 

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Descriptors - Czech

Studenti budou studovat literaturu vztahující se k tématům kurzu. V Moodle budou mezi jednotlivými setkáními plnit zadané úkoly.

Vyčíslení studijní zátěže: přímá výuka 8 h, příprava na výuku 20 h, samostudium literatury a práce se studijními materiály 20 h, plnění průběžných úkolů 10 h, příprava na zkoušku 15 h. Celkem 72 h. 

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
Course completion requirements -

Written exam, the condition for taking the exam is the submission of the assignments, no later than 14 days before the exam date.

In order to pass the exam it is necessary to achieve at least 70 % correct answers (the exam can be repeated twice).

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
Literature -

KLENKOVÁ, J. - BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. 

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA, 2013.

BEDNÁŘOVÁ, J. -  ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.  

BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.  

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. 

 

 

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Teaching methods -

- lectures
- study of relevant texts
- discussion and reflection on the topics discussed

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
Syllabus -

Ontogeneze řeči, patologie v řeči a jazyce, narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus.  Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou.  Základní diagnostické  logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Gramatická složka řeči. Pragmatická jazyková rovina.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html