|
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v souvislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte, orientaci ve vývoji institucionální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách a porozumění specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání (myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění). Předmět se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních třiceti letech. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. Témata: 1.) Proměny pojetí výchovy dítěte předškolního věku. 2.) Reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů. 3.) Osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. 4.) Transformační proměny a školská reforma. 5.) Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání, jeho východiska.
Předmět je určen pro studenty, kteří již absolvovali bakalářský stupeň vysokoškolského vzdělání Učitelství pro mateřské školy. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (21.09.2022)
|
|
||
Studenti budou studovat literaturu vztahující se k tématům kurzu (rodina, dítě, cíle, obsahy a podmínky v RVP PV apod.). V Moodle budou plnit interaktivní úkoly mezi jednotlivými setkáními. Budou pracovat ve skupinách či dvojicích na úkolech umožňujících propojení teorie a jejich dosavadních zkušeností z praxe. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Předmět bude ukončen zápočtem. Studentům bude zadáno samostudium týkající se alternativních programů, které se nacházejí v českých MŠ. Podmínky pro zápočet: min.80% docházka a skupinová rozprava nad probíranou látkou Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04 20715-4. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1980. HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-640-6. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. JANÍK, T. Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, roč. 23, 2013, č. 5, s.634-663. ISSN 1211-4669. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-598. ISSN 1211-4669. LENDEROVÁ, M., RÝDL, K. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9. MIŠURCOVÁ, V. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19.a20. století. Praha: SPN, 1980. OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J. Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-945-2. RÝDL, K., ŠMELOVÁ, E. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3033-1. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Témata: 1.) Proměny pojetí výchovy dítěte předškolního věku. 2.) Reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů. 3.) Osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. 4.) Transformační proměny a školská reforma. 5.) Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání, jeho východiska. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
1) Porozumět a analyzovat klíčové pojmy vztažené k předškolní výchově a vzdělávání-jejich souvislost a význam. 2) Porozumět a analyzovat v souvislostech vybraná historická období výchovy předškolních dětí a uspřádat poznané do období podobných a odlišných tendencí. 3) Porozumět vzniku a uspořádat podle souvislostí alternativní koncepce a programy pro předškolní výchovu a vzdělávání v historii a současnosti. (Zadání pro individuální studium). 4) Vysvětlit transformaci institucí pro předškolní výchovu a mateřských škol po r. 1990 a strukturovaně hodnotit míru nového pojetí. 5) Analyzovat cíle a obsah předškolní výchovy s ohledem na potřeby dětí a osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání. 6) Analyzovat a pro současnost syntetizovat přínos konstruktivistického pojetí ve výchově a vzdělávání. Vysvětlit a v příkladu uvést princip přínosu projektové metody pro děti a učitele. 7) Vysvětlit a navrhovat uplatnění kategorií cílů v pedagogické práci (Bloom, Krathwool) a jak postupuje učící se jedinec v procesu učení. 8) Uplatnit znalost a porozumění soudobým teoriím vzdělávání a složit takto poznané do souvislostí světových a pro vzdělávání v ČR. 9) Uspořádat zákonitosti rozvoje socializace dětí předškolního věku v institucích pro výchovu a vzdělávání. Hodnotit přínos a rizika. (Zadání pro individuální studium). 10) Uspořádat a hodnotit profesní kompetence pedagogických pracovníků v MŠ pro výkon povolání a v souvislosti s kvalitou didaktickou a klimatem MŠ/třídy. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
|