SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Basics of Pediatrics and interventions for healthy development - OKN03P106A
Title: Základy pediatrie a intervence pro zdravý vývoj
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8841
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Co-requisite : OKN03N101A
Annotation -
The aim of the course is to bring health and social issues to care for children and teenagers. The course refers to the laws of growth and development in different age periods, including their specifics. It mentions the importance of preventive care for optimal child development. It follows the WHO Health 21 programme, which in its goals identifies a healthy start to life as the main priority of each company.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Aim of the course -

The aim of the course is to bring health and social issues to carefor children.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 88 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 12 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 19 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Literature - Czech

GOLDMAN, Radoslav a CICHÁ, Martina. Základy pediatrie pro pedagogy. 2., přeprac. a rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 191 s. Skripta. ISBN 80-244-1477-5.


HANUŠOVÁ, Jaroslava. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3.


KLÍMA, Jiří a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 327s. ISBN 978-80-247-5014-9.


KUKLA, Lubomír a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 432s. ISBN 978-80-247-3874-1.


LUDÍKOVÁ, Barbora. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153s. ISBN 978-80-244-3727-9.


STOLŽICKÝ, František a PIZINGEROVÁ, Kateřina. Základy dětského lékařství. 1. Vyd. Praha: Karolinum, 2006. 359 s. ISBN 80-246-1067-1.


VELEMÍNSKÝ, Miloš et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.


VELEMÍNSKÝ, Miloš a VELEMÍNSKÝ, Miloš. Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. 4. vyd. Praha: Triton, 2017. 443s. ISBN 978-80-7553-148-3.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Requirements to the exam -

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Syllabus -
1.)Aspectsofpediatrics.
2.)Psychomotor development ofthechild.
3.)Bodygrowth.
4.)Nutritionandbreast-feeding.
5.)Risksassociatedwithpreschoolstress.
6.)Primaryandsecondarypreventioninpediatrics.
7.)Themostcommondiseaseinpediatrics.
8.)Acuteconditionsinchildren.
9.)Childrenrequiringspecialcarechildrenatrisk.
10.)Abused,abusedandneglectedchildsyndrome.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Learning outcomes - Czech

Studující

-          vysvětlí význam a vzájemné propojení preprimární pedagogiky a základů pediatrie a intervence pro zdravý vývoj dítěte,

-          popíše organizaci a části pediatrická péče,

-          uvede rozdělení dětského věku z hlediska pediatrie,

-          vyjmenuje zásady pro očkování,

-          uvede základní právní normy, které souvisejí s očkováním a ochranou zdraví,

-          uvede příklady nemocí, proti kterým se očkují děti předkolšního věku v rámci povinného očkování,

-          diskutuje o vybraných fyziologických tělesných zvláštnostech při pohybových aktivitách u dětí předškolního věku,

-          vysvětlí fyziologická rizika, která exustjí v souvislosti se vznikem úrazu u dětí předškolního věku,

-          vyjmenuje a popíše nejčastější respirační onemocnění u dětí předškolního věku,

-          rozliší astma bronchiále od jiných onemocnění,

-          popíše postup laické první pomoc při astmatickém záchvatu,

-          určí kroky pro prevenci respiračních onemocnění u dětí předškolního věku,

-          vyjmenuje a popíše nejčastější alimentární onemocnění u dětí předškolního věku,

-          určí kroky pro prevenci alimentárních onemocnění u dětí předškolního věku,

-          popíše diabetes mellitus (DM), včetně typů, které jsou specifické pro děti předškoního věku,

-          popíše postup laické první pomoc při aktiních komplikacích diabetu,

-          změří a vyhodnotí hodnoty glykémie z kapilírní krve dítěte,

-          diskutuje o omezeních, které má dítě s DM v sousivlosti s přítomností v předškolním zařízení,

-          vyjmenuje a popíše nejčastější alergická onemocnění u dětí předškolního věku,

-          vyjmenuje základní preventivní opatření u atopického ekzému či jiných neinfekčních kožních onemonění,

-          uvede příklady základních preventivních opatřeních u klasických infekčních onemonění dětí předškoního věku,

-          vysvětlí pojem, léčbu a postup práce s dítětem postiženým tupozrakostí či jiným očním onemocněním,

-          rozliší velký epileptický záchvat od jiných stavů,

-          uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci,

-          objasní platné (aktuální) postupy život zachraňujících úkonů dle platných guidelines u dětí předškolního věku,

-          popíše rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení,

-          používá vhodné způsoby při ošetření při poranění měkkých tkání,

-          používá vhodné způsoby u tepelných poranění,

-          určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem,

-          vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných chronických onemocnění a úrazů dítěte předškolního věku.

-          popíše zajištění fungování zdravotních služeb ve školách a školských zařízeních,

-          uvede příklady forem násilí v rodině,  

-          popíše formy domácího násilí včetně příkladů,

-          identifikuje oběti a pachatele násilí v rodině,

-          vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA,

-          prokáže vztah mezi syndromem CAN, CSA a násilím v rodině,

-          určí, co znamená označení CSEC,

-          uvede na konkrétních příkladech systémové týrání,

-          identifikuje, co náleží do cybergroomingu,

-          diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA,

-          určí a vysvětlí formy týrání dětí včetně konkrétních příkladů,

-          určí a vysvětlí formy zanedbávání dětí včetně konkrétních příkladů,

-          určí a vysvětlí formy sexuálního zneužívání dětí včetně konkrétních příkladů,

-          popíše Münchhausenův syndrom v zastoupení

-          určí nejčastější znaky, které mohu svědčit o výskytu jednotlivých forem týrání, zneužívání či zanedbávání dětí s důrazem na předškolní věk,

-          použije vhodné základní zásady při komunikaci s dítětem ohroženým syndromem CAN či CSA,

-          vysvětlí a navrhne preventivní kroky v rámci prevence syndromu CAN a CSA u dětí předškolního věku,

-          uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se ochranou dětí,

-          vysvětlí, co znamená ohlašovací povinnost,

-          vyjádří svými slovy k čemu slouží anatomické panenky,

-          prokáže souvislost mezi tělesný trestem a tělesným týráním,

-          uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html