|
|
|
||
The aim of the course is to bring health and social issues to care for children and teenagers. The course refers to the laws of growth and development in different age periods, including their specifics. It mentions the importance of preventive care for optimal child development. It follows the WHO Health 21 programme, which in its goals identifies a healthy start to life as the main priority of each company.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
The aim of the course is to bring health and social issues to carefor children. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 88 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 12 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 19 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
GOLDMAN, Radoslav a CICHÁ, Martina. Základy pediatrie pro pedagogy. 2., přeprac. a rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 191 s. Skripta. ISBN 80-244-1477-5.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
1.)Aspectsofpediatrics.
2.)Psychomotor development ofthechild.
3.)Bodygrowth.
4.)Nutritionandbreast-feeding.
5.)Risksassociatedwithpreschoolstress.
6.)Primaryandsecondarypreventioninpediatrics.
7.)Themostcommondiseaseinpediatrics.
8.)Acuteconditionsinchildren.
9.)Childrenrequiringspecialcare–childrenatrisk.
10.)Abused,abusedandneglectedchildsyndrome. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Studující - vysvětlí význam a vzájemné propojení preprimární pedagogiky a základů pediatrie a intervence pro zdravý vývoj dítěte, - popíše organizaci a části pediatrická péče, - uvede rozdělení dětského věku z hlediska pediatrie, - vyjmenuje zásady pro očkování, - uvede základní právní normy, které souvisejí s očkováním a ochranou zdraví, - uvede příklady nemocí, proti kterým se očkují děti předkolšního věku v rámci povinného očkování, - diskutuje o vybraných fyziologických tělesných zvláštnostech při pohybových aktivitách u dětí předškolního věku, - vysvětlí fyziologická rizika, která exustjí v souvislosti se vznikem úrazu u dětí předškolního věku, - vyjmenuje a popíše nejčastější respirační onemocnění u dětí předškolního věku, - rozliší astma bronchiále od jiných onemocnění, - popíše postup laické první pomoc při astmatickém záchvatu, - určí kroky pro prevenci respiračních onemocnění u dětí předškolního věku, - vyjmenuje a popíše nejčastější alimentární onemocnění u dětí předškolního věku, - určí kroky pro prevenci alimentárních onemocnění u dětí předškolního věku, - popíše diabetes mellitus (DM), včetně typů, které jsou specifické pro děti předškoního věku, - popíše postup laické první pomoc při aktiních komplikacích diabetu, - změří a vyhodnotí hodnoty glykémie z kapilírní krve dítěte, - diskutuje o omezeních, které má dítě s DM v sousivlosti s přítomností v předškolním zařízení, - vyjmenuje a popíše nejčastější alergická onemocnění u dětí předškolního věku, - vyjmenuje základní preventivní opatření u atopického ekzému či jiných neinfekčních kožních onemonění, - uvede příklady základních preventivních opatřeních u klasických infekčních onemonění dětí předškoního věku, - vysvětlí pojem, léčbu a postup práce s dítětem postiženým tupozrakostí či jiným očním onemocněním, - rozliší velký epileptický záchvat od jiných stavů, - uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci, - objasní platné (aktuální) postupy život zachraňujících úkonů dle platných guidelines u dětí předškolního věku, - popíše rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení, - používá vhodné způsoby při ošetření při poranění měkkých tkání, - používá vhodné způsoby u tepelných poranění, - určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem, - vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných chronických onemocnění a úrazů dítěte předškolního věku. - popíše zajištění fungování zdravotních služeb ve školách a školských zařízeních, - uvede příklady forem násilí v rodině, - popíše formy domácího násilí včetně příkladů, - identifikuje oběti a pachatele násilí v rodině, - vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA, - prokáže vztah mezi syndromem CAN, CSA a násilím v rodině, - určí, co znamená označení CSEC, - uvede na konkrétních příkladech systémové týrání, - identifikuje, co náleží do cybergroomingu, - diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA, - určí a vysvětlí formy týrání dětí včetně konkrétních příkladů, - určí a vysvětlí formy zanedbávání dětí včetně konkrétních příkladů, - určí a vysvětlí formy sexuálního zneužívání dětí včetně konkrétních příkladů, - popíše Münchhausenův syndrom v zastoupení - určí nejčastější znaky, které mohu svědčit o výskytu jednotlivých forem týrání, zneužívání či zanedbávání dětí s důrazem na předškolní věk, - použije vhodné základní zásady při komunikaci s dítětem ohroženým syndromem CAN či CSA, - vysvětlí a navrhne preventivní kroky v rámci prevence syndromu CAN a CSA u dětí předškolního věku, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se ochranou dětí, - vysvětlí, co znamená ohlašovací povinnost, - vyjádří svými slovy k čemu slouží anatomické panenky, - prokáže souvislost mezi tělesný trestem a tělesným týráním, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|