SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Practice I - OKMN0N123A
Title: Učitelské praktikum I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Pre-requisite : OKMN0N113A, OKMN0N114A
Interchangeability : OPMN0N123A
Is pre-requisite for: OKMN0N133A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (29.07.2020)
The aim of this educational practice is to guide students to understand the different types of schools and the different concepts of teaching at elementary schools. The ability of students to observe teaching and evaluate their quality with the support of criteria is developed. Students are encouraged to think about the concepts of teaching and learning strategies of schools and teachers in relation to the age and individual needs of students. Students learn systematically to reflect their practical experience with the support of basic didactic categories and themes and using the file of the student's work on educational practice and the student educational portfolio. Study support is available in Moodle at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3964 The password will be sent to students by the teacher after logging in to the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (22.09.2021)
Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

Studijní zátěž:

Přímá výzuka- 8 hodin

Práce na úkolech v moodle- 32hodin

Individuální praxe - 20hodin

Samostudium- 50 hodin

 

Pro další aktivity a úkoly bude využíváno prostředí Moodle- https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3964

Klíč k zápisu studenti získají v rámci prezenčního setkání.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (25.09.2020)

Povinná literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

 

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (10.09.2021)

přímá výuka- minipřednáška, diskuse, skupinová práce, analýza videí

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Teaching Practice I includes first-degree elementary schools in various schools. A part of the lessons is  discussed with school leaders and teachers, and reflection on the experience of listening in connection with the topics of Didactics of the 1st Grade of Elementary School.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)

- aktivní účast na obou prezenčních setkáních včetně přípravy, v mimořádných případech lze jeden nahradit úkolem k tématu,
- potvrzení o absolvování náslechové praxe - 12 vyučovacích hodin různých předmětů alespoň u 3 různých vyučujících minimálně ve 2 různých školách, 
- splnění 3 úkolů do Moodle - dva úkoly jsou do 21. 11. (nutná povinná příprava pro seminář) a závěrečný úkol do konce výukové části semestru - 5. 1. 2024.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html