SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Inclusive education - OKBZ0P106A
Title: Inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Explanation: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Incompatibility : OKBQ2P101A, OKBQ2P109A, OKBS1S101A
Pre-requisite : OKBZ0O112A
Interchangeability : OKBQ2P109A
Annotation -
The teaching of the subject includes topics related to the principles, methods and procedures of working with pupils and whole classes / pupil groups in collaborative learning. Students will learn related current legislative regulations in the country, gain orientation in the current conditions of inclusive education. They will become familiar with catalogues of support measures for pupils with special educational needs and the possibilities of their application in practice. The catalogues of support measures are available for free consultation here: http://katalogpo.upol.cz/
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
Course completion requirements - Czech
Písemná reflexe kvality inkluzivní praxe vybrané školy (ZŠ nebo SŠ), popř. zpracování návrhu inkluzivních a podpůrných opatření u vybrané skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Přesné zadání úkolu a jeho výběr proběhne v rámci první výuky. 
Last update: Hradilová Tereza, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Literature - Czech

 

ADAMUS P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. Evaluační nástroj hodnocení kvality inkl. školy. Slezská univerzita v Opavě, 2015, ISBN 978- 80- 7510- 190 -7. 

Doporučujeme prostudovat stránky Systémové podpory inkluzivního vzdělávání v ČR: http://www.inkluze.upol.cz/portal/tag/katalog-podpurnych-opatreni/

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání. V Praze: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7. 

ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.

 

 

Last update: Hradilová Tereza, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Syllabus - Czech

Výuka  bude věnována klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, praktické nastavení
2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika
školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání,
inkluzivní design výuky
3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského  pracoviště)

Last update: Hradilová Tereza, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html