SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Health Psychology - OKBY4P032A
Title: Psychologie zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OKBY4P023A
Is pre-requisite for: OKBY4P063B, OKBY4P034A
Annotation - Czech
Předmět vychází z holistického přístupu ke zdraví a zprostředkovává základní poznatky soudobé psychologie zdraví a nemoci. Pozornost je věnována různým přístupům k fenoménu zdraví člověka, představeny jsou vybrané teorie zdraví a nemoci. Důraz je kladen na objasnění problematiky stresu vč. procesu zvládání zátěže. Podrobně jsou analyzovány osobnostní a situační faktory ovlivňující průběh stresové reakce.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je představení základních poznatků psychologie zdraví a zprostředkování hlubšího a širšího pohledu na psychologické faktory, které hrají důležitou roli ve zdraví i nemoci.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 2O minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 18 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Literature - Czech

BARTŮŇKOVÁ, S. (2010). Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum.

FALEIDE, A. et al. (2010). Vliv psychiky na zdraví: Soudobá psychosomatika. Praha: Grada Publishing.

JOCHMANNOVÁ, L., KIMPLOVÁ, T. a kol. (2021). Psychologie zdraví: Biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2015). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2013). Psychologie pocitů štěstí: současný stav poznání. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing.

MURRAY, M. et al. (2004). Critical Health Psychology. New York: Palgrave Macmillan.

PAULÍK, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing.

SLEZÁČKOVÁ, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada Publishing.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (06.06.2023)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška má formu rozpravy nad vypracovaným didaktickým testem, který vychází z hlavních tematických okruhů a doporučené studijní literatury.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Syllabus - Czech

1. Úvod do psychologie zdraví, vývoj a význam oboru.
2. Holistický přístup k lidskému zdraví a psychosomatika.
3. Nemoc v životě člověka – procesuální charakter nemoci a její sociální kontext.
4. Kognitivní reprezentace nemoci, postoje člověka k nemoci.
5. Kvalita života ve vztahu ke zdraví a nemoci.
6. Biologické teorie stresu, fyziologie stresové reakce.
7. Psychologické a systémové teorie stresu.
8. Zvládání stresu, copingové styly a strategie.
9. Moderátory stresu – osobnostní a situační faktory.
10. Principy moderní psychohygieny.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Learning outcomes - Czech

Absolvent(ka) předmětu:

- definuje současnou psychologii zdraví, vyjmenuje její nejdůležitější subdisciplíny s příklady konkrétních studovaných témat,

- vysvětlí rozdíl mezi holistickými a redukcionistickými přístupy k lidskému zdraví, uvede příklady možných důsledků redukcionistických přístupů ke zdraví a nemoci,

- zdůvodní principiální obtížnost definování fenoménu lidského zdraví, uvede (vlastními slovy) příklady typicky biomedicínského a typicky biosociálního vymezení zdraví,

- vyjádří vlastními slovy podstatu hlubinné a nespecifické psychosomatiky, objasní příčiny kontroverzí, které dnes vyvolává hlubinná psychosomatika,

- objasní koncept somatoformních poruch, uvede konkrétní příznaky somatizační poruchy,

- uvede příklady relevantních teorií nemoci, argumentuje ve prospěch upřednostňování systémových teorií nemoci,

- vysvětlí základní principy kognitivní reprezentace nemoci, objasní koncept autoplastického obrazu nemoci, vyjmenuje nejčastější postoje k nemoci a jejich možné konsekvence,

- porovná koncept zdraví/nemoci s konceptem kvality života, vymezí rozdíl mezi psychologizujícími a sociologizujícími přístupy ke kvalitě života,

- uvede příklady různých způsobů posuzování individuální kvality života vztažené ke zdraví,

- objasní koncept stresu v širším kontextu obranného systému organismu, uvede příklady pozitivních a negativních důsledků stresu,

- vymezí rozdíl mezi biologickými a psychologickými teoriemi stresu, obhájí význam moderních systémových teorií stresu,

- popíše obecný průběh stresové reakce vč. základní neurofyziologie stresu,

- zhodnotí možnosti aktivního zvládání stresu (copingu), zváží výhody a nevýhody copingu zaměřeného na problém a copingu zaměřeného na emoce,

- charakterizuje základní osobnostní a situační moderátory stresu, popíše jejich vliv na průběh stresové reakce,

- posoudí hlavní osobnostní moderátory stresu z hlediska jejich možného ovlivňování vnějšími faktory (výchovou, tréninkem apod.),

- diskutuje význam situačních moderátorů stresu, mj. z hlediska jejich možného příznivého ovlivnění,

- objasní základní principy současné psychohygieny, na konkrétních příkladech ukáže možnosti pozitivního ovlivňování zdraví v různých žovotních situacích,

- argumentuje ve prospěch systematického posilování psychologické a zdravotní gramotnosti populace, zasadí tyto gramotnosti do širších socio-ekonomických souvislostí.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html