SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pedagogical practice with reflection I - OKBV3P054A
Title: Pedagogická praxe s reflektivním seminářem I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 9
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:44/0, C [HS]
Extent per academic year: 44 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV3P046A
Is pre-requisite for: OKBV3P062A
Annotation -
The internship will be focused on reflecting on one's own pedagogical activity in a familiar environment, while also allowing familiarization with different workplaces and their specifics. It will also include familiarization with workplace management and the processing of mandatory documentation and agendas for these facilities. Students will become familiar with educational practice in leisure facilities and verify their ability to apply the acquired theoretical knowledge in the analysis of hosted activities and their own practical experience.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Aim of the course -
The student works with observation experience from different workplaces of educators. He will compare his observations from the work of different leisure facilities. He reflects his observations on the worksheet and analyzes the management of the interest activity program according to the criteria. Formulates goals and methods of leisure activity in preparation for working with a group. He will design leisure activities that he applies with a group of children and then reflects on as his own pedagogical experience for the development of professional skills.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má  9kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 270 hodinám. Přímá praxe 44 hodin a příprava 36 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 40 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 60 hodin. Seminární práce 50 hodin.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Literature - Czech

Legislativa a oficiální dokumenty pro práci s dětmi v době mimo vyučování v jednotlivých typech a zařízeních.

Čapek, R. (2001). Pedagogická praxe pro studenty. Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Čapek, R. (2002). Pedagogická praxe pro studenty. Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kepka, J. (2007). Pedagogická praxe. Plzeň: Západočeská univerzita.

Nelešovská, A., Svobodová, J. (2000). Pedagogická praxe. Praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.

Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe. Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast na praxích - nelze nahradit samostudiem. Deník praxe dle zadání jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Syllabus -
Familiarization with the different workplaces of educators and their specifics. Keeping a pedagogical diary with records of observations on the worksheet and analyzes of the management of the interest activity program. Keeping a pedagogical diary with the contents of the student's preparations for working with a group. Preparation for the joint reflection of the student and resident (written analysis on a worksheet). Reflecting on one's own pedagogical activity in a familiar environment. Evaluation of the pedagogical diary together with the authorized head of practice.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8983

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující

  1. Porovná svá pozorování z odlišných pracovišť vychovatele (charakter zařízení, cílová skupina, organizace a personální zajištění, legislativní podmínky, základní didaktické postupy se skupinou ve volném čase).
  2. Formuluje terminologicky správně svá pozorování na pracovišti volnočasové instituce na pracovním listu deníku praxe podle daných kriterií.
  3. Analyzuje vedení programu zájmové činnosti podle didaktických principů vedení volnočasových aktivit.
  4. Formuluje cíle a metody volnočasové aktivity v návrhu volnočasové jednotky na základě diagnostiky skupiny.
  5. Reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost v porovnání se zpětnou vazbou vychovatele.
  6. Fomuluje otázky a argumenty v rozhovoru nad pedagogickým deníkem (písemný rozbor na pracovním listu).
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html