|
|
|
||
V první části předmětu je cílem získat základní informace o pedagogických výzkumech, výzkumných metodách vhodných pro různé druhy aplikovaného šetření v edukačních procesech a v souvislosti se studovaným oborem.
Cílem druhé části předmětu jsou analyzována základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkce dětské hry pro zdravý rozvoj dítěte, provázanost hry a učení, etapy hry v celém předškolním období (0-6). Jednotlivé druhy her a jejich proměny jsou nahlíženy ve vývojových souvislostech s věkem dítěte. Stejně tak jsou začleňovány do této kontinuity požadavky na jednání pedagoga, možnosti pedagogické diagnostiky i vhodnost hraček a materiálů pro jednotlivá období.
Třetí část předmětu se zaměří na klima školy/mateřské školy a na třídní klima a jeho vliv na kvalitu pedagogického působení. V návaznosti bude závěrečný obsah předmětu orientován na osobnost učitele v mateřské škole, na specifika práce s předškolními dětmi a v souvislosti s tím vyvozeny kompetence učitele MŠ.
Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: Celkem 112h studijní zátěže. Z toho přímá výuka 12 h, příprava na výuku 18h, samostudium literatury 15h, práce se studijními materiály 39h, příprava na zkoušku 20h, plnění průběžných úkolů 8h Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (15.01.2023)
|
|
||
Zakončení zkouškou předmětů Teorie a didaktika předškolní výchovy I-II-III. Studenti dostanou okruhy ke zkoušce na začátku LS. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
|
|
||
CALATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S., MULLEROVÁ, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1. GAVORA Výzkumné metody pro studenty. Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X. GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3. MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum, uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. PIAGET, J. INHELDEROVÁ,B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2000. PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1965. SMITH, Peter K. a Jaipaul L. ROOPNARINE. The Cambridge handbook of play: developmental and disciplinary perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 2019. ISBN 978-1-316-64090-6. SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Témata: 1) Pedagogický výzkum, výzkumné metody vhodné pro různé druhy aplikovaného šetření v edukačních procesech a na výzkumy a vhodné metody související se studovaným oborem. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Odkaz na kurz v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8648 Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
1) Zorientovat studenty v základech pedagogického výzkumu, v metodách výzkumu vhodných pro předškolní výchovu a vzdělávání. 2) Přivést studenty k porozumění jednotlivým druhům her ve věkových souvislostech předškolních dětí 3) Znát druhy her a jejich vývoj v souvislosti s věkem dětí a porozumět jejich přínosu. Pochopit podstatu volné hry a procesy sociální hry. 4) Vnímat důležitost školního klimatu - jeho podstatu a vlivy. Uvědomit si pozitiva/ negativa klimatu pro vzdělávání dětí a spolupráci učitelů. 5) Zorientovat se v základních znacích profese učitele ve vztahu k potřebám dítěte (výchozí Z.Matějček, A.Maslow.) 6) Znát kompetence učitele potřebné pro naplnění jeho profese. Last update: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
|