|
|
|
||
In the subject, based on a comparison of systems, aims and contents in the educational activities of kindergartens up to 1990 and in the following period, the current approach to education is deduced. It focuses in detail on the content of preschool education. The personality-oriented model is explained in its principles and in the specific fulfillment of the teacher's work - planning of educational activities based on respect for the needs of the child, individualization of pedagogical work. The methods and forms of pedagogical work are discussed with a specific explanation of the pedagogical approach to planning, including the preparation and implementation of a pedagogical project and its benefits for preschool children. Situational learning and project learning is defined. Attention will be paid to the relationship of curricular documents - RVP PV, ŠVP and TVP. Following on from the previous course, knowledge and practical skills will be deepened in planning the educational process with an emphasis on the principle of individualization and differenters according to the needs, possibilities and interes of children.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je získat teoretické inalosti i praktické dovednosti a pochopení vzájemných vztahů při přípravě vzdělávací nabídky Výsledky učení: Student na příkladech vysvětlí principy osobnostně orientovaného modelu výchovy a vzdělávání. Kriticky nahlédne situace v mateřské škole a navrhne jejich alteraci. Samostatně navhne vzdělávací celek v rozsahu 2 týdnů. Argumentačně zdůvodní použité vzdělávací metody a organizační formy. Rozpozná prvky kooperativního učení a dokáže navrhnout vzdělávací činnost založenou na kooperaci dětí v mateřké škole. Analyzuje možné vzdělávací metody a třídí je podle jejich efektivity vzhledem ke stanovenému vzdlávacímu cíli. Formuluje zdělávací cíle a navrhne vzdělávací činnosti vedoucí k jeho naplnění. Vysvtělí způsob práce s RVP PV a ŠVP v každodenní práci učitele MŠ. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: Celkem 75h, z toho 10h přímá výuka, 44h samostudium odborné literatury a plnění dílčích úkolů, 21 h vypracování seminární práce k zápočtu Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočten, který bude udělen na základě: vypracování seminární práce - pedagogické přípravy v rozsahu 2 týdnů. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 8087000-01-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8 PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. ŠKARDOVÁ, M. Plánujeme spolu: Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. Step by Step ČR. 2020. ISBN 978-80-907802-1-7 ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Témata: Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8640. Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|