SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Language Development, Communication and Pre-Literacy - OKB03N107A
Title: Rozvoj jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Interchangeability : OPB03N107A
Is pre-requisite for: OKB03N206A
Annotation -
The integrated course introduces students to the concept of reading preliteracy in a broader context, both in the area of ​​developing communication and language skills, skills preceding reading and writing, and in the area of ​​children's literature. Students will get to know the individual stages of the development of language competence in a child of preschool age and will acquire practical skills on how to develop this competence. At the elementary level, they become familiar with the basics of communication theory and are able to apply them in their future practice when developing the communication skills of a preschool child. Students will realize the importance of cultured and functional language expression as a necessary prerequisite for fulfilling the professional profile of a kindergarten teacher as a speech model. The subject further develops the students' ability to interpret literary works, orients them to the current book market, characterizes quality literature and magazines for preschool children with an emphasis on the development of reading strategies leading to a deeper understanding of the text and the development of thinking, motivation to read and sharing experiences from reading . The perception of reading as a lifelong attitude of a person is cultivated among students. Seminars are implemented through constructivist teaching methods.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je získání teoretickcýh i praktických znalostí a dovedností v oblasti rozvoji řeči, komunikace a čtenářské pregramotnosti. Studenti dokážou vysvětlit pojetí čtenářské pregramotnost v širším kontextu, včetně komunikačních a jazykových dovedností. Dokážou se orientovat v nabídce kvalitní dětské literatury a interpretovat literární dílo. Na základě znalostí z teorie komunikace dokážou rozvíjet komunikační dovednosti u dětí. 
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech

Studium doporučené odborné literatury k oblasti jazyka a komunikace, čtenářské pregramotnosti; čtení knih pro děti předškolního věku - orientace na současném knižním trhu, orientace v základních tématech, volba kvalitní dětské knihy, celková charakteristika literárního díla. 

Vyčíslení studijní zátěže: 16h přímá výuka, 56h příprava na výuku, 30h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 15h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 7h příprava na zápočet. Celkem 149h.

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
Course completion requirements - Czech

Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě splnění všech dílčích průběžných úkolů v prostředí Moodle.

 

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15540

Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
Literature - Czech

BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3

Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.

CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete 

KROPÁČKOVÁ, Jana, WILDOVÁ, Radka, KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Praha: Pedagogická orientace, roč. 24, č. 4, s. 488–509.

LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Jak si děti osvojují příběhy. In: Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 59(2), s. 97-99. ISSN 0009-0786.
MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.

OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018.

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
Teaching methods - Czech
přednášky, diskuse, práce s literárními texty, skupinové práce, videoukázky z praxe. 
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Syllabus - Czech
Témata:
1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace.
2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické).
3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku.
4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů.
5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním.
6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku.
7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku.
8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu.
9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči
10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí.
11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí.
12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (24.08.2021)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení:

Student vysvětlí pojem čtenářská pregramotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. Analyzuje RVP Pv ve vztahu k cílům rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti

Uvede roviny rozvoje jazyka a navrhne výukovou situaci k podpoře jednotlivých rovin.

Kultivovaně přednese jím vybraný úryvek literárního textu. 

Analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti

Uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. 

Navrhne vzdělávací cíle s využitím modelu E-U-R a jím vybranou metodou rozvoje kritického myšlení. 

Analyzuje literární dílo.

Uvede příklady interaktivních knih a časopisů, vhodných pro předškolní věk. 

Navrhne možnou spolupráci s rodinou při rozvoji čtenářské pregramotnosti dětí. 

Popíše čtenářské dovednosti potřebné pro zahájení výuky čtení a psaní. Navrhne k nim vzdělávací činnost.

Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html