|
|
||
The integrated course introduces students to the concept of reading preliteracy in a broader context, both in the area of developing communication and language skills, skills preceding reading and writing, and in the area of children's literature. Students will get to know the individual stages of the development of language competence in a child of preschool age and will acquire practical skills on how to develop this competence. At the elementary level, they become familiar with the basics of communication theory and are able to apply them in their future practice when developing the communication skills of a preschool child. Students will realize the importance of cultured and functional language expression as a necessary prerequisite for fulfilling the professional profile of a kindergarten teacher as a speech model. The subject further develops the students' ability to interpret literary works, orients them to the current book market, characterizes quality literature and magazines for preschool children with an emphasis on the development of reading strategies leading to a deeper understanding of the text and the development of thinking, motivation to read and sharing experiences from reading . The perception of reading as a lifelong attitude of a person is cultivated among students. Seminars are implemented through constructivist teaching methods.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je získání teoretickcýh i praktických znalostí a dovedností v oblasti rozvoji řeči, komunikace a čtenářské pregramotnosti. Studenti dokážou vysvětlit pojetí čtenářské pregramotnost v širším kontextu, včetně komunikačních a jazykových dovedností. Dokážou se orientovat v nabídce kvalitní dětské literatury a interpretovat literární dílo. Na základě znalostí z teorie komunikace dokážou rozvíjet komunikační dovednosti u dětí. Výsledky učení: Student vysvětlí pojem čtenářská pregamotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. Analyzuje RVP Pv ve vztahu k cílům rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti Uvede roviny rozvoje jazyka a navrhne výukovou situaci k podpoře jednotlivých rovin. Kultivovaně přednese jím vybraný úryvek literárního textu. Analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti Uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. Navrhne vzdělávací cílek s využitím modelu E-U-R a jím vybranou metodou rozvoje kritického myšlení. Analyzuje literární dílo. Uvede příklady interaktivních knih a časopisů, vhodných pro předškolí věk. Navrhne možnou spolupráýci s rodinou při rozvoji čtenářské pregramotnosti dětí. Popíše čtenářské dovednosti potřebné pro zahájení výuky čtení a psaní. Navrhne k nim vzdělávací činnost. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studium doporučené odborné literatury k oblasti jazyka a komunikace, čtenářské pregramotnosti; čtení knih pro děti předškolního věku - orientace na současném knižním trhu, orientace v základních tématech, volba kvalitní dětské knihy, celková charakteristika literárního díla. Vyčíslení studijní zátěže: 48h přímá výuka, 24h příprava na výuku, 30h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 15h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 7h příprava na zápočet. Celkem 149h. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě splnění všech dílčích průběžných úkolů v prostředí Moodle. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3 Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0. CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete KROPÁČKOVÁ, Jana, WILDOVÁ, Radka, KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Praha: Pedagogická orientace, roč. 24, č. 4, s. 488–509. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Jak si děti osvojují příběhy. In: Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 59(2), s. 97-99. ISSN 0009-0786. MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (24.08.2021)
|
|
||
přednášky, diskuse, práce s literárními texty, skupinové práce, videoukázky z praxe. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Témata: Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8695 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Student: vysvětlí pojem čtenářská pregamotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. analyzuje RVP Pv ve vztahu k cílům rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti. uvede roviny rozvoje jazyka a navrhne výukovou situaci k podpoře jednotlivých rovin. kultivovaně přednese jím vybraný úryvek literárního textu. analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti. uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. navrhne vzdělávací cílek s využitím modelu E-U-R a jím vybranou metodou rozvoje kritického myšlení. analyzuje literární dílo. uvede příklady interaktivních knih a časopisů, vhodných pro předškolí věk. navrhne možnou spolupráci s rodinou při rozvoji čtenářské pregramotnosti dětí. popíše čtenářské dovednosti potřebné pro zahájení výuky čtení a psaní. Navrhne k nim vzdělávací činnost. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|