SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Teacher Professional Ethics - OKB01N1I1C
Title: Profesní učitelská etika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2017
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Interchangeability : OPB01N1I1C
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na uvažování o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství. Orientuje studenty v jejích zdrojích a významech. Napomáhá uvědomování si smyslu a dopadů hodnotových orientací školních učitelských týmů. Nabízí příležitost k rozvíjení osobních etických principů sebereflexí. Témata: Profesní etika v pomáhajících profesích – zdroje, souvislosti, významy. Učitelství a vzdělávání – hodnoty, vztahy, dilemata. Dětství a dítě – proměny pojetí dítěte a dětství v kontextech historických a současných. Ohroženost dětství a princip ochrany. Práva dítěte v souvislosti s lidskými právy. Práva dítěte – výzva etice učitelství a učitelů. Práva dítěte – vzdělávací obsah ve vztahu k socializaci a personalizaci žáka na 1. stupni ZŠ. Etika profese učitele a etická výchova žáků. Kultura profese. Profesně etický kodex učitele.
Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009.

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.  

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. 

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014.

 

Další doporučená literatura:

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, Pedf, 2013.

SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.

ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf.

BRAVENÁ, N. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. Praha: UK v Praze, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1.

Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html