SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Teacher Professional Ethics - OPB01N1I1C
Title: Profesní učitelská etika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01N1I1C
Annotation -
The subject is focused on thinking about professional ethics, which results from helping character of teaching. It orientates students in its sources and meanings. It helps to realize the sense and impact of the value orientations of school teacher teams. It offers the opportunity to develop personal ethical principles of self-reflection. Topics: Professional ethics in helping professions - resources, context, meanings. Teaching and Education - Values, Relationships, Dilemmas. Childhood and Child - Changes in the Concept of Childhood and Childhood in Historical and Contemporary Contexts. Threat to childhood and the principle of protection. The rights of the child in relation to human rights. Child Rights - Challenge of Teaching Ethics and Teachers. Child Rights - Educational content in relation to socialization and personalization of a pupil at primary school. Teacher ethics and ethical education of pupils. Profession culture. Teacher's Code of Ethics.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.05.2019)
Aim of the course - Czech

Uvedení do problematiky o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství a orientace v jejích zdrojích a významech.

Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (05.01.2019)
Course completion requirements - Czech

Písemná práce v rozsahu 3 - 4 stran dle aktuálního zadání.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.01.2019)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009.

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.  

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. 

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014.

 

Další doporučená literatura:

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, Pedf, 2013.

SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.

ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf.

BRAVENÁ, N. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. Praha: UK v Praze, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1.

Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html