SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactic of Art Education I - OK0621163
Title: Didaktika výtvarné výchovy I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : O01321163
Pre-requisite : OK0615110
Interchangeability : O01321163
Is pre-requisite for: OK0621281
Annotation -
Art education and visual culture - elarge the art education domain in its interdisciplinary relations. The art education curriculum. Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny : developmental stages, individual differences and typological inclinations .Reconceptions of undrestanding of children´s art and contemporary psycho-didactic conceptions.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.10.2018)
Aim of the course -

Attainment targets: Think the Art Education in larger context of other domains and practice in public schooling. Explore the visual perception and its content. To make preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.10.2018)
Descriptors -

Visual Arts Education, Visual Education, cultural education, interdisciplinarity, visual perception, creativity, sensitivity, imagination, creativity, communication, reflexion, child drawing, ontogenesis

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.10.2018)
Course completion requirements - Czech

ZÁPOČET

průběžné plnění zadaných úkolů

předložení základu profesního portfolia

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Literature - Czech

FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné

výchově. Plzeň: ZU 2017

Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].

Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Teaching methods -

Form of teaching : lessons/seminars, lecture, teachers´professional portfolio, analysis of curricular dicuments, museum and gallery education, interpretation, transformation of the content, videoanalysis, plan of the lesson of art, reflection.

 

 

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.10.2018)
Requirements to the exam -

Evaluation:

Credit

 File the professional portfolio in AE

Fulfil the continuous tasks

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Syllabus - Czech

1.      Cíle, obsah a učivo Vv.

2.      Výtvarná typologie.

3.      Vizuální gramotnost.

4.      RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo.

5.      Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?

6.      Galerijní a muzejní edukace

7.      Tvořivost

8.      Vizuální vnímání.

9.      Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10.   Psychologická východiska Vv.

11.   Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html