Research methodology and methods. Correlations between theory and practice.Investigation, research, projects.Objectives,
contens, structure. Methods of data precessing and interpretove strategies. MS thesis theme as a problem ? solving.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.06.2008)
Metodologie výzkumu a výzkumné metody. Vztah teorie a praxe. Průzkum výzkum, projekt. Cíle, obsah, struktura. Metody
zpracování dat a jejich interpretace. Téma diplomové práce jako problém k řešení.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.06.2008)
Aim of the course -
Development of basic research skills and the application of action research in art education during individual research projects in school practice and their use in MA theses.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)
Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu a jejich využití :při řešení diplomových úkolů zadaných na katedře výtvarné výchovy a při řešení problémů individuálních výzkumných projektů ve školní praxi studentů ve výtvarné výchově na primárním stupni základního vzdělávání.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)
Literature -
1. DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993
2. GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996Skalková.,J.a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983
3. HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
4. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998
5. PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
6. SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)
1. DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993
2. GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996Skalková.,J.a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983
3. HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
4. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998
5. PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
6. SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)
Teaching methods -
seminary
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)
seminář
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)
Requirements to the exam -
* Evaluation: Continual assesment of reflective journals and portfolio of a concrete pilot research.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (12.10.2018)
* Požadavky k zápočtu: Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů a postupů v konkrétní pilotní sondě.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (12.10.2018)
Syllabus -
Theory: Art teacher training and research, educational action research as a qualitative, practical, participatory, reflective and concerned with changing school and visual culture environments. Schön´s notion of reflective practice and reflective pratitioner. Eisner´s synthesis of artistic and educationnnal research.
Practice:
Designing action research in art education. Practical guidelines:
Turning initial ideas into action plan containig location, focus, participant group, general idea, reconnaissance, working hypothesis, action steps, technigues for gathering evidence, monitoring and reflecting on action, evaluation. Case studies recording, writing research reports.
Pedagogický akční výzkum jako výzkume kvalitativní, praktický, participační, reflexivní a se zřetelem k sociálním změnám v prostředí škol a prostředí vizuální kultury. Schönova koncepce reflexivní praxe a reflexivního praktika. Eisnerova syntéza uměleckého a pedagogického výzkumu.
Praxe:
Plánování výzkumu ve výtvarné výchově. Praktické pokyny:
Převedení nápadů do plánu akčního výzkumu, který obsahuje: místo, zaměření, sestavení výzkumné skupiny, hlavní myšlenku, mapování terénu, pracovní hypotézu, kroky výzkumu, techniky pro sběr materiálu výzkumu, pozorování a reflexe akce, vyhodnocování. Psaní kazuistik a výzkumných zpráv.
Klíčová slova: akční výzkum, výzkum založený na zkoumání činností praktiků ve školní praxi, výzkum vztažený k praxi umělecké a designérské tvorby. Nové ?umělecké" metody kritického kvalitativního bádání, reflexivní praktik.