SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Didactics of mathematics with practice II - OK0610151
Title: Didaktika matematiky s praxí II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Old code: DIMP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Teacher(s): doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Classification: Teaching > Mathematics
Incompatibility : O01210151
Pre-requisite : OK0310051, OK0610033
Interchangeability : O01210151
Is pre-requisite for: OK0610152
Annotation -
The course is focused on preparation of students going into teacher's practice. We develop mathematical culture of students and create their positive attitudes towards their pupils and mathematics. We lead them to be able to make evidence of their experience, analyze it with respect to the theory, and on basis of this to develop the quality of their work.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (24.09.2018)
Literature - Czech

Hejný,M. (2014): Výuka matematiky orientovaná na budování schémat: Aritmetika 1. st. Pedagogická fakulta UK v Praze, Praha.
Jirotková, D. (2010): Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Pedagogická fakulta UK v Praze, Praha.
Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha.

Hejný, M., Kuřina, F. (2009): Dítě, škola a matematika. Portál.
Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80.
Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42.
Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.

Sady učebnic matematiky pro 1. st. s příručkami pro učitele z nakladatelství Fraus, Alter, Prodos, H.mat,o.p.s,, ...

English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA.
Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum.

Další literatura a odakzy budou dodávány průběžně.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (24.09.2018)
Teaching methods - Czech

Výuka je vedena formou interaktivní přednášky, workshopu, diskusemi i samostatným řešením problémů. Z každého setkání bude dán studentům materiál k samostudiu.

 

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (24.09.2018)
Syllabus - Czech

Didaktika matematiky s praxí II

Formy kontroly předmětu:
zkouška, zápočet

Počet kreditů:
4

Vyučující: v ZS 2015/2016
 PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.


Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy.

Obsah:

1. Mqatematická gramotnost. Zlomky, záporná čísla, racionální čísla

2. Relace v aritmetice i geometrii. Prostředí rodina.

3. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk.

4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace.

5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace.

6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování.

7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.

8. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. (pravděpodobně se přesune do dalšího semestru do předmětu Didaktika matematikz III s praxí)

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (24.09.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html