|
|
|
||
The aim of the course is to develop professional competence of teachers for art education in general, special-interest vocational education: To strengthen the didactic dimension of this competence for responsible, professional and theoretically reflected decision-making in teaching situations. Extend functional vocabulary of art teacher To create prerequisites for motivating supply, planning, management and evaluation of art activities, including an informed view of the educational process and its outcome.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. online přednášky, webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. využívají studijní portaředí MS Teams. Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Zkouška: Ústní teoreticko-praktická spojená s reflexí získaných teoretických poznatků osvojených v přímé výuce i samostudiu. Teoretická část má prokázat znalosti z oblasti didaktiky výtvarné výchovy (Didaktiky výtvarné výchovy I a II, Oborové didaktiky I a II). Problémové okruhy budou vycházet z obsahu výuky DVVI a II a koncepce závěrečné zkoušky). Praktická část má prokázat získané výtvarně pedagogické kompetence pro přípravu, realizaci a hodnocení výtvarné edukace se zaměřením na konkrétní vzdělávací pracoviště. Bude probíhat jako prezentace a obhajoba realizovaného výtvarného programu (metodické či tematicko-metodické řady tří navzájem navazujících výtvarných úkolů (včetně výtvarné dokumentace z realizace a sebehodnotící reflexe vyučující(ho). Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Povinné BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3. HAZUKOVÁ, H. a P. ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7. HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2011. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1. HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V.; nejen pro základní umělecké školy. 2. přeprac. vydání. UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-129-X. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi) Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9. SLAVÍKOVÁ V., H. HAZUKOVÁ a J. SLAVÍK. Výtvarné čarování (Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra, (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1. ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy ŠAMŠULA, P. a J. HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. 128 s. ISBN 80-208-0359-9. VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, s.r.o., 2002. ISBN 80-86015-90-4. Doporučené BLÁHA, J. Estetická výchova pro střední školy. 2. díl. Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha: BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3 DACEY J. S. a K.H. LENNON. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-903-5. FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum. Galerie Rudolfinum, 1997_2008. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008. FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, 2002, č. 4, s. 12-14. GARDNER, H. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7278-279-3. HAZUKOVÁ, H. a J. HLAVSA J. a kol. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985 KESSNER,L. ml. Muzeum v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v současné společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009. KULKA, J.Psychologie umění.Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha 1994 KULKA, J. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN 1990. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: ISV 2001, ISBN 89-85866-64-1. ROESELOVÁ,V. Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1999 SKARLANTOVÁ, J. a J. SLAVÍK. Estetická výchova pro střední školy. I.díl. 1. vydání. Praha: Sciencia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-70-0. SKARLANTOVÁ, J. Užitá tvorba I. Estetická východiska užité tvorby. Praha: UK-Pedagogická fakulta Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Obsahové vymezení: Výtvarná výchova jako součást vzdělávání; obecné i speciální přínosy rozvoji osobnosti. Výtvarná tvorba a tvořivost. Vývojové zákonitosti a zvláštnosti dětského výtvarného projevu. Pedagogické aspekty výtvarně-estetických interakcí. Vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy v závazných pedagogických dokumentech (RVP, osnovách SOŠ). Specifika různých forem výtvarného vzdělávání. Vizuální gramotnost. Galerijní a muzejní edukace. Artefiletika. Širší kontexty a integrující charakter výtvarné edukace, možná rizika. Profesní profil výtvarného pedagoga. Umělecké, vědecké a pedagogické dílo. Výtvarné a didaktické prostředky dosažení cíle. Didaktické kategorie, funkční slovník. Funkce
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|