SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Social Sciences - OCDU19DV22
Title: Oborová didaktika občanské výchovy
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (0)
summer:unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Is incompatible with: OCDU19DV35, OCDU19DV16, OCDU19DV17, OCDU19DV19, OCDU19DV18
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)
The aim of the course is to introduce the civics education and civic and social sciences to the horizon. Students become familiar with the prerequisites, conditions, possibilities and methods of teaching OV. Students gain insight into the specifics of discipline didactics, gain insight into the issues of teaching individual disciplines and thematic areas, meet curricular documents and methodologies. The teacher leads the students to understand the potential of interdisciplinary, problematic and dialogue teaching. In the course, the emphasis is placed on the personal development of future teachers: their ability to integrate acquired knowledge, the development of didactic thinking, deepening their ability to view the educational situation independently, their willingness and courage to take responsibility for education, not only on the basis of theoretical assumptions, experience and situational circumstances, but also in congruence with their own personality tuning.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Povinné

Fisher, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Překlad Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0043-7.

HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd.
V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

Kalhous, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.

KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, ©1998. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.

Petty, G. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.

RVP ZV a RVP GV

 

Doporučené

 

Dvořáková, Michaela; Zicha, Zbyněk; Podzimek Michal et al. Vzdělávací modul Občanské a sociální kompetence  s metodikou. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Rok vydání: 2019. 1. vydání  ISBN 978-80-7603-061-9. (dostupné zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2019/10/Modul_Obcanske_socialni_kompetence.pdf

ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3.

SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8.

STAŇEK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.

TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.

JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.

PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7.

SVOBODOVÁ, Zuzana et al. K etické výchově. Praha: Karez, 2011. 97 s. ISBN 978-80-905117-0-5.

 

Širší doporučená literatura:

Canfield, L; Siccone, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál 1998

Canfield, L; Wells, H. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995

Cangolosi, James, S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

Dvořáková, M.; Stará, J., Dvořák, D.: Prvouka 1. Příručka učitele k učebnici vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro základní školy. Plzeň: Fraus 2007.

Dvořáková, M.; Stará, J.: Prvouka 1. Učebnice vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro základní školy. Plzeň: Fraus 2007.

Dvořáková, Michaela. Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. In KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

Dvořáková, Michaela; Stará, Jana. Prvouka pro 2. ročník ZŠ, pracovní sešit. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008.

Dvořáková, Michaela; Stará, Jana. Prvouka pro 2. ročník ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. 

Kalhous, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc, 1995.

Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál 1994

Kotrba, T., Lacuna, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2011.

Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:  Portál, 1998.

Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Pike, G.; Selbys, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.

PrůchaA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.  Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Schimunek, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha Portál, 1994.

Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha:  Portál, 1997.

Solfronk, J. Organizační formy vyučování. Praha: UK PedF, 1994.

Solfronk, J. Skupinové vyučování. Praha: UK PedF, 1992.

Šišková, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.

Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.

Zicha, Zbyněk. Na cestě tázání po možnosti středoškolské didaktiky filosofie. In KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Obsahové vymezení:

­Specifikum výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.

­Didaktická analýza vzdělávacího obsahu oborů, vzdělávací a výchovné cíle oborů (ZVP, ŠVP, tematický celek a vyučovací hodina OV a ZSV).

­Didaktické principy ve výuce Ov a ZSV, analýza výukových metod a organizačních forem práce vhodných pro pedagogickou realizaci oborů. Pracovní listy a portfolio ve výuce OV a ZSV.

­Kontroverzní témata ve výuce občanské výchovy a společenských věd. Metoda diskuze.

­Projektové vyučování. Případová studie, film a internet ve výuce OV a ZSV.

­Problematika hodnocení v občanské výchově a výuce společenských věd. Metody hodnocení, zpětná vazba. Kladení otázek a tvorba úloh a testů ve výuce OV a ZSV

­Vybraná aktuální témata: Výuka OV a ZSV a průřezová témata, inkluze, etická výuka a etický rozměr výuky OV a ZSV.

 

Bližší informace viz kompletní sylabus umístěný v moodlu tohoto programu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Předmět je ukončen ústní zkouškou na téma v sylabu uvedených tematických celků výuky.

­Student může u zkoušky využít portfolia s průběžně plněnými úkoly.

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html