Definition of basic concepts relating to institutional and protective education.
Classification of behavioural disorders from the special education point of view.
Multifactorial approach of behavioural disorders. Current status of institutional and protective education in the CR and other
selected European countries. Provisions for execution of institutional and protective education in the CR (diagnostic
institutions, children´s homes with a school, educational institutions, children´s homes, institutions for foreigners´ children)
Educational-therapeutical approaches towards drug-addicts and drug-habit-forming persons. Bio-psycho-social-spiritual
model of dependence behaviour. System of outpatient and residential care of drug-habit-forming persons. Harm
Reducation. Self helping organizations acting in the CR. Current drug scene in the CR. Program of guided reflection in
special education is a part of these classes.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Vymezení základních pojmů vztahujících se k ústavní a ochranné výchově. Klasifikace poruch chování z hlediska speciálně pedagogického. Multifaktoriální pojetí poruch chování. Současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR (diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy, zařízení pro děti cizince,střediska výchovné péče). Výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na náykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR.
Literatura
Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.
Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředé sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.
Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.
Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.
Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.
Kalina, K. Terapeutické komunity v České republice. Adiktologie. 2013, 13, č. 2,
s. 84. Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK. ISSN 1213-3841.
Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.
Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ISBN 978-80-7367-318-5.
Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html
ISBN 978-80-7367-318-5.
Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html
Zákon č. 109/2002 Sb., novela 333/2012 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Zákon č. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.
Sylabus
Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Náhradní rodinná péče.
Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
Význam svépomocných organizací.
Substituční programy.
Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
Podmínky zakončení předmětu
Prezentace vybraného tématu.
Účast 80%.
Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2019)
Literature - Czech
CZAPOW, C. JEDLEWSKI, S. Resocializační pedagogika. Praha, SPN 1981.
DUNOVSKÝ J.: Dítě a poruchy rodiny. Praha, Avicenum 1986
HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.
KLÍMA J., KLÍMA P.: Základy etopedie. Praha, SPN 1984
MATOUŠEK O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha 1994
MATOUŠEK O. Ústavní péče. Sociologické nakladatelství 1995. ISBN 80-85850-08-7
ŠOTOLOVÁ, E. Programy vzdělávání budoucích učitelů romských dětí v České republice. In: Balvín, J.: Romové a obec. Ústí nad Labem: 2001, s. 31 - 35. ISBN 80-902461-5-X.
ŠOTOLOVÁ, E. Výchovně léčebné přístupy k osobám závislým na návykových látkách. In: Krahulcová, B. a kol.: Postižený člověk v procesu senescence. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002, s. 60-70. ISBN 80-7290-094-3.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (18.10.2006)