SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders II - OBPS18917
Title: Sppg znevýhod. člověka s ŘP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBS1S126A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS18907, OBPS18910
Interchangeability : OBPS18024
Is interchangeable with: OPBP1S156B, OBPS18214, OBPS18024
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Course completion requirements - Czech

 

Písemná zkouška,  podmínkou splnění je 80% správných odpovědí.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (05.09.2021)
Literature - Czech

DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica.

FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.

Další odborné prameny budou uváděny a doporučovány v průběhu výuky. 

 

 

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (13.06.2018)
Syllabus - Czech

Problematika  patologie v oblasti  řeči, jazyka, komunikace ve všech věkových kategoriích. U všech druhů narušení a poruch je prezentována terminologie, výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, seznámení s možností diagnostiky a terapie. 
Jsou přiblížena jednotlivá témata:  vývoj řeči a jeho poruchy, opožděný vývoj řeči a specificky narušený vývoj, dyslalie, vývojové dysartrie, dyspraxie, fonologické vývojové poruchy, poruchy zvuku řeči a poruchy u vrozených vývojových vad v orofaciální oblasti, poruchy plynulosti a tempa řeči, mutismus, symptomatické poruchy řeči u osob mentálně a tělesně postižených, získané neurogenní poruchy v dospělosti – afázii a dysartrii, poruchy polykání.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (13.06.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html