|
|
|
||
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Písemná zkouška, podmínkou splnění je 80% správných odpovědí. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (05.09.2021)
|
|
||
DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica. FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido. KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada. KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA. LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál. Další odborné prameny budou uváděny a doporučovány v průběhu výuky.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (13.06.2018)
|
|
||
Problematika patologie v oblasti řeči, jazyka, komunikace ve všech věkových kategoriích. U všech druhů narušení a poruch je prezentována terminologie, výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, seznámení s možností diagnostiky a terapie. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (13.06.2018)
|