SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Cultural Models in Education - OBPS13207
Title: Kulturní modely ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HS]
Capacity: 30 / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Mgr. David Doubek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. David Doubek, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS13017
Is interchangeable with: OPBP1Q140B
Annotation - Czech
Cílem předmětu je studenty seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Kurz je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G. Lakoffa, kulturních modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři se kurz věnuje rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů.
Last update: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je studenty seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Kurz je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G. Lakoffa, kulturních modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři se kurz věnuje rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů.

Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Literature - Czech

LAKOFF, G. Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago : University of Chicago Press, 1990. ISBN 0-226-46804-6.

SHORE, B. Culture in Mind: Cognition, Culture, and the Problem of Meaning. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0195126629.

Strauss, C. Quinn, N. A cognitive theory of cultural meaning. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-59409-X.

D ANDRADE, R. STRAUSS. C. (Eds). Human motives and cultural models. Cambridge : Cambridge Universty Press,1994. ISBN 0-521-423-38-4.

HOLLAND, D.; QUINN, N. (Eds.). Cultural models of language and thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 0-521-31168-3.

Lindholm, Ch. Culture and Identity. The history, Theory and Practice of Psychological Anthropology. Oxford : Oneworld Publications, 2007. ISBN 978-1-85168-528-8

SOUKUP, V. Dějiny antropologie: encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.

Shweder, R. A., Le Vine, R. A. (Eds.) Culture Theory. Essays on Mind, Self and Emotion. Cambridge : Harvard University, 1985. ISBN: 9780521318310.

SCHWARTZ, T. WHITE, G.M. LUTZ, C. (Eds.) New Directions in Psychological Anthropology. Cambridge : Cambridge Universty Press, 1992. ISBN 0-521-42609-X

Sperber, D. Explaining culture: a naturalistic approach. Oxford : Blackwell, 1996. ISBN 0631200444.

Last update: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)
Syllabus - Czech

Cílem předmětu je studenty seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Kurz je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G. Lakoffa, kulturních modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři se kurz věnuje rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů.

 

1. Kulturní modely a kognitivní antropologie. Problém analogického myšlení. Objektivismus x zkušenostní realismus.

2. Teorie prototypů, mysl jako procesor a limity klasické kategorizace. Wittgenstein a Austin.

3. Systematizace pozorování prototypických jevů: dílo Eleanor Roschové.

4. Hierarchie a prototypické jevy - problém bázové úrovně. Roger Brown a Brent Berlin.

5. Bázové kategorie a interakční vlastnosti.

6. Idealizované kognitivní modely jako zdroj prototypových jevů. Jednoduché IKM a svazkové IKM.

7. Metonymické IKM, metonymické zdroje prototypových jevů a radiální struktury.

8. Vybrané typy metonymických modelů: stereotypy, typické příklady, ideály, vzory, generátory, vyčnívající případy.

9. Radiální kategorie a shrnutí IKM.

10. Kulturní modely a individuum, učení a sdílení IKM. Individualita, idiosynkracie a kolektivita.

11. Kulturní modely podle Bradd Shorea - Lingvistické a nelingvistické KM

12. Kulturní modely a kultura. Teorie distribuce kulturních modelů.

Last update: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html