SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Behavioral Disorders I - OB2318309
Title: Sppg znevýhodněného člověka s PCH I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Pre-requisite : OB2318390, OB2318399
Interchangeability : OB2318107
Is co-requisite for: OB2318342
Is pre-requisite for: OB2318319
Is interchangeable with: OB2318107
Annotation -
Definition of basic concepts relating to institutional and protective education. Classification of behavioural disorders from the special education point of view. Multifactorial approach of behavioural disorders. Current status of institutional and protective education in the CR and other selected European countries. Provisions for execution of institutional and protective education in the CR (diagnostic institutions, children´s homes with a school, educational institutions, children´s homes, institutions for foreigners´ children) Educational-therapeutical approaches towards drug-addicts and drug-habit-forming persons. Bio-psycho-social-spiritual model of dependence behaviour. System of outpatient and residential care of drug-habit-forming persons. Harm Reducation. Self helping organizations acting in the CR. Current drug scene in the CR. Program of guided reflection in special education is a part of these classes.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
Course completion requirements - Czech

Písemná zkouška zaměřená na zadanou literaturu a přednášky.

80% účasti  na semináři.
Výstup ze semináře: Prezentace vybraného tématu ze zadání od vyučující (na začátklu semestru).

Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2017)
Literature - Czech

Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.

Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředé sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.

Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.

Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.

Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.

Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.

Kalina, K. Terapeutické komunity v České republice. Adiktologie. 2013, 13, č. 2,

s. 84. Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK. ISSN 1213-3841.

Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.

Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.

Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.

Zákon č. 109/2002 Sb., novela 333/2012 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Zákon č. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.

Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (17.09.2017)
Syllabus - Czech

Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.

Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.

Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Náhradní rodinná péče.

 

Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.

Klasifikace návykových látek dle MKN-10.

Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.

Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.

Význam svépomocných organizací.

Substituční programy.

Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.

Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (17.09.2017)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html