SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-school education theory - O01315618
Title: Předškolní pedagogika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Co-requisite : O01215555, O01317188
Pre-requisite : O01215102
Is co-requisite for: O01317188, O01315620
Is incompatible with: OOVP15618, O01313171, OVP15618, O01319185, OK0615618, O01110612
Is interchangeable with: O01315617, OK0615618
Annotation - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili homogenní variantu studia a musí se zapsat do všech tří kurzů současně. Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Komparace řešení u nás a ve světě. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho úskalí.
Aim of the course - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

Cílem semináře je získat základní informace o vývoji předškolního vzdělávání v ČR i zahraničí. Pochopit význam hry a hračky, chápat předškolního období  jako důležitou etapu před zahájením povinné školní docházky.  Seznámit se s kompetencemi dítěte na konci předškolního věku, alternativními možnostmi předškolního vzdělávání, metodami spolupráce mateřské a základní školy.

Literature - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

Opravilová, E., Gebhartová, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003.

Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada 2005.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP 2004.

KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008

OPRAVILOVÁ,E., KROPÁČKOVÁ,J. Studijní texty k předškolní pedagogice (s úvodem do pedagogiky). Praha, Karolinum 2005.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2011)

Docházka na semináře (80% účast).

Zpracování seminární práce.

Zápočtový test.

Syllabus - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2011)

1. Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (oblasti předškolního vzdělávání), pojetí a cíle předškolního vzdělvání v ČR

2. Pojetí dítěte v historii a současnosti. Hra, kategorizace a význam her. Hračka, Správná hračka, Hračkobraní.  Řízení a spontánní aktivity v mateřské škole.

3. Institucionální předškolní výchova (mateřské školy, jesle, mateřská centra, dětské skupiny, herní skupiny, firemní mateřské školy atd.) Exkurze do mateřské školy. specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce. Podmínky předškolního vzdělávání. Alternativní mateřské školy.

4. Vývoj předškolní výchovy v ČR a zahraničí

5. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání, vstup dítěte za 1. třídy ZŠ, zápisy do do 1. třídy ZŠ, problematika OŠD. Exkurze v přípravné třídě.

6. Významné osobnosti předškolní pedagogiky, aktuální problémy předškolního vzdělávání.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html