SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Geography Didactics I - MZ340P27A
Title: Didaktika geografie I
Czech title: Didaktika geografie I
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 51
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Is pre-requisite for: MZ340P27B, MZ340T12, MZ340T13
Annotation -
Main problems of geographical education, traditional and perspective approaches. Valid pedagogical documents. Meaning, aims, interpretation, and content of principal themes on basic and secondary schools. General and specific key qualifications. Methods and forms of geography teaching. Geography textbooks, school atlases, and other educational sources. Creation and using of tests. A level. Projecting of educational programmes and individual forms of teaching. Strategy of students grading (evaluating).


References
ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha.
FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. České vydání, Euromedia Group, a.s., Praha.
GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.
MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/
PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15.
WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. České vydání, EDULAB, Praha.

Dokumenty
Rámcové vzdělávací programy základního a gymnaziálního vzdělávání
Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2012
Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT ČR, Praha 2023

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
Literature - Czech

Literatura:

ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha.

FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. České vydání, Euromedia Group, a.s., Praha.

GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.

LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.

MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/

PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.

PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15. 

WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. České vydání, EDULAB, Praha.


Dokumenty
Rámcové vzdělávací programy základního a gymnaziálního vzdělávání
Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2012
Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU

Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT ČR, Praha 2023

Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick

Časopisy

Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv;

aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
Syllabus -

Studium didaktiky geografie navazuje na znalosti a dovednosti získané v prvních třech letech studia učitelství zeměpisu a na absolutorium souhrnné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Na studium didaktiky geografie navazuje na pedagogickou praxi ve čtvrtém a pátém ročníku. Studium je hodnoceno kredity a je ukončeno státní závěrečnou zkouškou.

Cíle předmětu
Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět ke schopnosti studentů vyučovat zeměpis na čtyřletých i osmiletých středních školách. Výuku zeměpisu vnímáme jako formu výchovy (včetně vzdělávání) a činnost učitele jako vytváření podmínek pro konstruktivní vzdělávací činnost žáka. Didaktická témata (az nich vyplývající úkoly) jsou proto roky a procvičovány v širším geograficko-didakticko-pedagogicko-psychologickém kontextu.
Smyslem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby student:
- dokázal vnímat svět v jeho celistvosti, která poskytuje základ nezbytný pro integraci znalostí, promyšlený výběr hlavních vzdělávacích trendů, témat, metod a forem vzdělávání, způsoby hodnocení apod
. - umí nastínit geografické vzdělávání v širších souvislostech (Národní strategie vzdělávání, geografie jako vědní disciplína, pedagogické dokumenty, podmínky a potřeby školy, potřeby jednotlivých žáků).
- umí převádět vědecké poznatky do školní praxe (v souladu s danými cíli volit učivo, metody a formy vzdělávání, způsoby hodnocení).
- dokáže obecně motivovat studenty k učení, dokáže probudit hlubší zájem o zeměpis a geografická témata, může obohatit zájmovou činnost studentů.
- zná možné alternativní přístupy k výuce geografie a dokáže použít ty, které jsou adekvátní konkrétnímu prostředí.
- různé metody výuky zeměpisu a jejich závislosti a dokáže je použít v konkrétní situaci.
- byl bych schopen sebereflexe, vlastní aktivity a způsobu ohleduplnosti.
- umí hodnotit výkony studentů, proces výuky/učení a vlastní činnost podle předem stanovených kritérií. Zná "kvality" různých metod hodnocení a jejich použití a je schopen jejich použití zdůvodnit na základě argumentů.
- rozumí problematice základní školy a zvláštnosti výuky zeměpisu na střední škole.
- chtít a může se aktivně zapojit do odborných diskusí o problematice školy včetně výuky zeměpisu a přípravy školních dokumentů apod.
- chtít a umět se svobodně a zodpovědně (v roli učitele) rozhodovat v rámci autonomní školy.

Tematické zaměření seminářů
1) Obecné přístupy k obsahu vzdělávání. Koncepce výuky zeměpisu v kontextu různých pedagogických teorií.
2) Hlavní aktuální problémy geografického vzdělávání ve světě av Česku. Tradice a vyhlídky. Mezinárodní charta vzdělávání v geografii IGU. Národní strategie vzdělávání ("Bílá kniha").
3) Cíle výuky zeměpisu - smysl, pojetí a způsoby stanovování vzdělávacích cílů. Příklady cílových struktur pro střední a základní školy.
4) Klíčové kompetence (specifické a obecné) ve výuce zeměpisu na středních a základních školách: koncepce vzdělávání založená na aktivitách - procvičování a upevňování všeobecných a zvláště zeměpisných dovedností. Druhy činnosti, způsob hodnocení. Smysl pro život.
5) Pedagogické dokumenty (funkce, obsah, forma, tvůrčí využití): geografické standardy/Rámcové vzdělávací programy, vzdělávací programy, učební osnovy zeměpisu pro základní a střední školy.
6) Učebnice zeměpisu: kritéria jejich hodnocení, dobrá znalost a hodnocení učebnic a pracovních sešitů nakladatelství Česká geografická společnost.
7) Příprava na výuku zeměpisu: didaktická analýza vybraných tematických celků regionálního charakteru a fyzické a sociální geografie. Aplikace konstruktivistického modelu vyučování a učení.
8) Problémy s přístupem k pojetí obsahu, metod a forem výuky zeměpisu. Projektová výuka: vzdělávání a výchova smyslů, cílů a smyslu života.
9) Metody a formy výuky zeměpisu na středních a základních školách, jejich podmíněnost cíli vzdělávání.
10) Hodnocení ve výuce zeměpisu: funkce, smysl a vztah k cíli vzdělávání, tradiční a nové formy hodnocení. Diferencovaný přístup k ověřování výkonů a hodnocení studentů. Sebehodnocení.
11) Testy: význam a tvorba testů a jejich vyhodnocování. Typologie geografických otázek a úkolů.
12) Regionogeografické studium na všeobecně vzdělávací škole: smysl a cíle, koncepce a obsah výuky na základních a středních školách při hierarchické diferenciaci obce, místního regionu a světa.
13) Fyzikální a sociogeografické kurikula: cíle, obsah, metody a formy výuky, prostředky ilustrace a praxe v terénu.
14) Prostředí v geografickém vzdělávání: smysl a cíle výuky, obsah, metody a formy. Přírodní a sociální složky životního prostředí. Environmentální výchova a její nástroje.
15) A Level v geografii: pojetí otázek A Level, formy zkoušení. A Levels ve vyspělých evropských zemích, perspektivy koncepce A Level v ČR.
16) Počítače ve výuce zeměpisu av práci učitele. Stávající programy a jejich využití, Internet.

Požadavky k zápočtu (zimní semestr):

Účast na tříhodinových seminářích (75 %)

Vedení portfolia písemných prací

Studenti plní zápočtové úkoly dle zadání ve výuce. Každý zápočtový úkol je bodován. Možnost opravy úkolu je pouze u Mikrovyučování.

 Zápočtové úkoly pro jednooborové studium (pro získání zápočtu je nutné dosáhnout alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů, tj. min. 60 bodů z 90 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Tzn. odevzdá každý požadovaný úkol včas a v dostatečné kvalitě.

 Zápočtové úkoly pro dvouoborové + doplňující studium (pro získání zápočtu je nutné dosáhnout alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů, tj. minimálně 53 bodů z 80 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Tzn. odevzdá každý zápočtový úkol včas a v dostatečné kvalitě do kurzu v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzE4OTIxNTU1Njg2?cjc=gvho2zn

 Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR).

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html