SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pedagogical Training - KPED107
Title: Pedagogická praxe
Guaranteed by: Department of Systematic and Pastoral Theology (26-KSPT)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, --- [HS]
summer s.:0/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Co-requisite : KPED004
Interchangeability : KPED105
Is interchangeable with: KPED116
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Předmět je povinně volitelným kurzem bakalářského oboru teologické nauky. Předpokladem pro konání pedagogické praxe je absolvování kurzů KPED002 Pedagogika a KPED004 Didaktika náboženské výchovy. Splněním této praxe i splněna i povinnost absolvovat povinný kurz KPED116 Mimoškolní pedagogická praxe. Cílem pedagogické praxe je ověřit a upevnit teoretické znalosti získané v oblasti edukačních věd ve vlastní pedagogické praxi, která bude probíhat během řádného vyučování ve škole či pravidelných kurzech konaných i mimo škole, ale s jasným obsahovým plánem a cílovou skupinou (tedy např. náboženství na faře pro děti ve věku 12 až 15 let). Pedagogická praxe probíhající ve škole nemusí být pouze v hodinách náboženství, ale i v předmětech, pro které je studium teologie vhodnou přípravou (tedy např. Základy filosofie, o Bibli v rámci Českého jazyka, o českých patronech a světcí v rámci Dějepisu atd.).
Last update: KUZNIAR (15.03.2013)
Requirements to the exam - Czech

* Podmínky ke získání zápočtu "Pedagogická praxe"

* 1. Osobní portfolio (kroužkové desky), kde jsou uloženy záznamy z náslechů i výstupů, případně též další materiál o škole nebo předmětu, přípravy k výuce a potvrzení vedoucího učitele o provedené praxi s hodnocením.

* 2. Náslechy:
a) dva vyučovací dny, každý na jiném stupni školy (např. jeden na prvním stupni základní školy, druhý na druhém stupni základní školy, nebo na střední škole - u víceletých gymnázií ve třídě kvinta - oktáva, nebo na vyšší odborné škole),
b) každý den nejméně 5 vyučovacích hodin (tj. celkem 10 hodin),
c) vyučující potvrdí podpisem účast na každé hodině,
d) při náslechu si student pořizuje záznam hodiny, který může doplnit o informace od vyučujícího (důvody volby určité metody atd.),
e) školu si vybírá student sám, ale je vhodné, aby v ní vykonal i praxi.

* 3. Praxe:
a) trvání celkem 2 týdny,
b) student vyučuje (všechny) hodiny, které jeden vyučující vede v rámci předmětu náboženství nebo etika (předmět se může jmenovat i jinak: např. náboženská výchova, religionistika, atd.), případně vyučuje samostatné celky v jiných předmětech (např. o Bibli v hodinách českého jazyka, některá část církevních dějin v hodinách dějepisu atd.)
c) minimální počet odučených hodin je 10 za týden (tedy celkem min. 20 hodin),
d) v případě, že vyučující nemá tolik hodin k dispozici (nebo je nechce dát), je možné, aby praxe probíhala během jednoho týdne u více vyučujících téže školy nebo byla rozložena do více týdnů,
e) na závěr praxe vystaví každý vyučující potvrzení o provedené praxi s hodnocením (teoreticky je možné společné hodnocení všech 20ti hodin),
f) praxi není možné vykonat v průběhu jednoho týdne, i kdyby představovala 20 vyučovacích hodin,
g) školu i vyučujícího, u kterého je vykonávána praxe, si vybírá student sám.

4. Tuto povinnost může student splnit i v neškolním zařízení
(např. na faře, v klášteře), pokud jeho činnost splňuje všechny z následujících požadavků:

a) hodiny probíhají pravidelně (např. jednou týdně) po dobu aspoň 8 měsíců,
b) hodiny mají charakter vyučování (ne zájmový kroužek),
c) hodiny probíhají podle učebního (tématického) plánu, který umožňuje studentovi zadat přesně téma jeho výstupu.
 
Pro výstup žádný formulář není, ale v portfoliu bude uložena vlastní příprava v takové podobě, v jaké byla používána při vyučování: není třeba ji nějak přepisovat nebo upravovat.

Dokument ke stáhnutí Pedagogická a katechetická praxe - formulář

Last update: KUZNIAR (11.09.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html