SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Religious Education with Pedagogical Training - KPED105
Title: Didaktika náboženského vzdělávání s praxí
Guaranteed by: Department of Systematic and Pastoral Theology (26-KSPT)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Is interchangeable with: KPED107
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
The compulsory course Didactics of Religious Education with Practice follows the theoretical foundations of pedagogy. The course focuses primarily on the teaching of religion in schools, the preparation and implementation of one-off educational programs on Christianity in schools and within the projects intended for the public. The aim of the course is mutual learning how to communicate about Christian faith, values and cultural heritage of Christianity with people from different age groups and by various means. Learning outcomes of the course unit The course will be a combination of a seminar, listening, preparation and implementation of own educational programs for various participants. Emphasis is placed on active participation in the class during the seminar and on the ability to apply the theoretical basis in practical work.
Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (31.10.2019)
Aim of the course - Czech

Vytvořit nebo rozvinout pedagogické kompetence studentů v oblasti náboženského vzdělávání dětí i dospělých:

  • vytvořit samostatně scénář vzdělávacího programu na zvolené téma a pro zvolenou skupinu účastníků
  • formulovat cíle vzdělávacího programu
  • stručně popsat pojetí obsahu vzdělávacího programu (důležité body)
  • zvolit vhodné didaktické metody
  • zvolit vhodnou evaluační metodu
  • reflektovat průběh vzdělávacího programu
Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (30.08.2015)
Literature - Czech

Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice (ČBK, 2015)

Prezentace k přednáškám. 

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.07.2019)
Teaching methods - Czech

Seminář:

  • student se seznámí s didaktickými metodami a pomůckami pro jednotlivé oblasti a témata náboženského vzdělávání
  • studenti řeší jednoduché modelové úkoly, prezentují své návrhy a diskutují o nich

Náslech:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje dvě vyučovací hodiny nejlépe u různých vyučujících a v různých skupinách a domluví s nimi náslech;
  • při náslechu zapíše své poznatky do připraveného formuláře a požádá učitele, v jehož třídě náslech probíhal, o potvrzení účasti;
  • vyplněné formuláře odešle nebo předá vyučujícímu předmětu
  • o svých poznatcích diskutuje s ostatními studenty během semináře

Příprava a realizace vyučovací hodiny:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím vytipuje skupinu, ve které mu bude umožněno uskutečnit výuku tématu dle domluvy s učitelem;
  • student zpracuje písemnou přípravu na vyučovací hodinu, jejíž součástí budou tyto body: cíle a obsah hodiny, uvedení žáků do tématu (motivace), prezentace nového tématu, návrh pomůcek a aktivit k samostatné práci žáků,
  • odešle písemnou přípravu vyučujícímu předmětu (konzultace e-mailem);
  • v rámci semináře zreflektuje své zkušenosti a závěry.

Příprava vzdělávacího programu pro evangelizační projekt:

  • student zpracuje seminární práci, jejíž součástí bude: výběr evangelizačního projektu a jeho stručný popis, návrh tématu a formy vzdělávacího programu, návrh postupu při realizaci a jeho zdůvodnění;
  • v rámci semináře svůj návrh stručně představí a diskutuje o něm. 
Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (30.08.2015)
Requirements to the exam -

The course is completed by a credit, which will be awarded after completing the course and completing all the steps listed in the section "Teaching methods".

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (02.12.2019)
Syllabus - Czech

Didaktika náboženského vzdělávání s praxí probíhá formou semináře, individuálních náslechů a praxe.

Student učiní zkušenost s potřebnými znalostmi, dovednostmi a přístupy k přípravě vzdělávacích programů v rámci výuky náboženství ve školách a evangelizačních programů určených široké veřejnosti. Učí se uplatňovat teologické znalosti ve výuce s ohledem na účastníky programu. Student využívá teoretických poznatků z pedagogiky, psychologie a z přednášek. 

Preferovaná forma praktického vyučování, ve kterém student koná náslechy a poté si vyzkouší vlastní výuku je výuka náboženství ve škole.

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.07.2019)
Entry requirements - Czech

Absolvování předmětu pedagogika. 

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.07.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html