|
|
|
||
Last update: Mgr. Jakub Šindelář (20.09.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Jakub Šindelář (20.09.2023)
Kurz studenty seznámí s vybranými koncepty a přístupy ve zkoumání audiovisuálních médií z úhlu pohledu paměťových studií. Práce v semináři bude rozvíjet schopnost kriticky číst texty audiovisuální povahy a formulovat psané reflexe. Po absolvování kurzu budou studenti schopni přednášet ústní prezentaci, vést konstruktivní diskuzi a připravit příspěvek na konferenci. |
|
||
Last update: Mgr. Jakub Šindelář (20.09.2023)
30 % Pravidelné zasílání reflexe nad zadanou četbou (1200 až 2000 znaků včetně mezer, ve větách) a filmovými ukázkami (1000 až 1800 znaků včetně mezer, ve větách) 30 % Referát-představení a kontextualizace daného snímku 20 % Aktivní účast v hodině, zapojení se do diskuzí a koreferát 20 % Příspěvek na studentskou mini-konferenci Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 20/2019: https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019. |
|
||
Last update: Mgr. Jakub Šindelář (20.09.2023)
Doporučená i povinná četba, stejně jako úkoly na jednotlivé hodiny najdete v moodlu: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2957. Doporučená literatura Assmann, Aleida. Introduction to cultural studies : topics, concepts, issues. Grundlagen der Anglistik und Amerikanistik: Bd. 36. Erich Schmidt, 2012. Barber, Sian. Using Film As a Source. Manchester: Manchester University Press, 2015. Bordwell, David, Kristin Thompson a Jeff Smith. Film art: An introduction. Vol. 7. New York: McGraw-Hill, 1997. De Groot, Jerome. Consuming history: Historians and heritage in contemporary popular culture. London, Routledge, 2016. Erll, Astrid (ed.). A Companion to Cultural Memory Studies. Berlin: De Gruyter, 2010. Cooke, Paul, a Rob Stone (ed.). Screening European Heritage: Creating and Consuming History on Film. London: Palgrave Macmillan Limited, 2016. Fabe, Marilyn. Closely watched films: an introduction to the art of narrative film technique. University of California Press, 2014. Greengrass, Paul. Krvavá neděle. Irsko a Velká Británie, 2002. Niemeyer, Katharin (ed.). Media and nostalgia: yearning for the past, present and future. Palgrave Macmillan memory studies. Palgrave Macmillan, 2014. O'connor, John E. Teaching History with Film and Television. Washington, DC: American Historical Association, 1987. Rosenstone, Robert A (ed.). A companion to the historical film. Wiley-Blackwell, 2013. Rosenstone, Robert A. History on Film/Film on History. London: Routledge, 2012. Rosenstone, Robert A. Visions of the Past: The Challenge of Film to Our Idea of History. London: Harvard University Press, 1998. Povinné části bibliografie budou se studenty sdíleny před první hodinou semestru.
Filmografie Bahar, Robert. Mlčení těch druhých. Španělsko, USA, 2018. Becker, Wolfgang. Good Bye, Lenin!. Německo, 2003. Benigni, Roberto. Život je krásný. Itálie, 1997. Carion,Christian. Šťastné a veselé. Francie, Německo, Velká Británie, Belgie, Rumunsko, 2005. Costa-Gavras. Z. Alžírsko, Francie, 1969. Fosse, Bob. The Cabaret. USA, 1972. Godmilow, Jill. Daleko od Polska. USA, 1984. Greengrass, Paul. Krvavá neděle. Irsko a Velká Británie, 2002. Guzzanti, Corrado a Igor Skofic. Fascisti su Marte. Itálie, 2006. Handloegten, Henk, Tom Tykwer a Achim von Borries. Babylon Berlín. Německo, 2017-2022. Kassovitz, Mathieu. Nenávist. Francie, 1995. Kent, Jennifer. The Nightingale. Austrálie, 2018 Krejčík, Rudolf. Všední dny velké říše. Československo, 1963. Meadows, Shane. This Is England. Velká Británie, 2006. Poppe, Erik. Utøya, 22. července. Norsko, 2018. The Rubberbandits a James Cotter. The Rubberbandits Guide To 1916. Irsko, 2016. Singer, Andre. Night Will Fall. Velká británie, 2014. Soldinger, Mark. Diana: The Mourning After. Velká Británie, 1998. Volpe, Petra. Die göttliche Ordnung. Švýcarsko, 2017. Waititi, Taika. Králíček Jojo. USA, 2019. Wnendt, David. Er ist wider da. Německo, 2015. |
|
||
Last update: Mgr. Jakub Šindelář (20.09.2023)
Jádrem semináře budou studentské referáty a na ně navazující diskuze. V rámci využití metod blended learning budou studenti zasílat pravidelné reflexe a plnit úkoly prostřednictvím platformy Turnitit nebo jeho modulem v Moodleu. Kurz bude uzavřen vystoupením studentů na mini-konferenci. Pro referáty a příspěvky na konferenci se předpokládá použití interkativní prezentace ve formátu ppt nebo podobné s možností využití audio nebo video úryvků. V případě online nebo hybridní výuky budou referáty, diskuze a mini-konference přesunuty, resp. duplikovány na platformě Zoom. |
|
||
Last update: Mgr. Jakub Šindelář (20.09.2023)
1. 3. 10. Úvodní hodina: seznámení se studiem paměti a historického filmu, rozdělení referátů a koreferátů 2. 10.10.
3. 17.10. 1. světová válka a její následky, transnacionalismus, stereotypy
4. 24.10. Holokaust a humor
5. 31.10. Různá využití a transformace žánru newsreel a dobových zaběrů
7.11. (setkání odpadá kvůli zrušení odpolední výuky) 6. 14.11. Poválečná západní Evropa
7. 21.11. Poválečná východní Evropa, Ostalgie
8. 28.11. Vnitřní konflikty a násilí ve společnosit
9. 5.12. Paměť obětí, povinnost si připomínat (devoir de mémoir)
10. 12.12. Kolektivnost prožívání a připomínání událostí, role médií
11. 19.12. Závěrečné shrnutí a diskuze 12. Leden Dobrovolné setkání na probrání přípravy prezentací na minikonferenci |