Last update: Mouralová Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
Kurz seznamuje studující se základy vzdělávací politiky jako interdisciplinárního výzkumného oboru. Studujícím bude představen základní pojmový aparát tohoto oboru i přístupy, kterými je možno vzdělávací politiku analyzovat a kriticky o ní diskutovat. To zahrnuje konceptuální rámec vzdělávací politiky obsahující, mimo jiné, cíle, nástroje, aktéry a efekty vzdělávání. Součástí kurzu bude ovšem také kritické zamýšlení nad smyslem a formami vzdělávání a učení v 21. století. Teoretické a empirické poznatky přitom budou vztahovány ke zkušenosti studujících.
Last update: Mouralová Magdalena, Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
Aim of the course - Czech
Student/ka by měl/a být na konci kurzu schopen/a: - používat pojmosloví vzdělávací politiky; - orientovat se v českém vzdělávacím systému; - přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu; - klást si otázky po příčinách a důsledcích různého nastavení vzdělávací politiky; - najít si informace k aktuálním otázkám českého vzdělávání; - konfrontovat svojí osobní zkušenost s odbornou literaturou a empirickou evidencí.
Last update: Mouralová Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.02.2016)
Course completion requirements -
Grade is based on five homeworks and final paper
Last update: Mouralová Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě bodů získaných za:
a) Domácí práci v průběhu semestru – jedná se o 5 aktivit v elektronickém systému Moodle, jejichž řádné splnění v daném termínu je hodnoceno vždy 1 bodem.
b) Individuální nebo týmovou závěrečnou práci dle výběru (až 5 bodů).
c) Opakovanou aktivní přípravu a práci na hodinách – sestává z odevzdané drobné přípravy na hodinu před jejím začátkem a zapojení do skupinové práce v rámci hodiny. Aktivní příprava a práce na alespoň třech setkáních je honorována 1 bonusovým bodem, na pěti setkáních 2 body.
Hodnocení:
10+ bodů
A
9 bodů
B
8 bodů
C
7 bodů
D
6 bodů
E
5 a méně bodů
F
U závěrečné práce si studující zvolí jednu z nabídnutých forem plnění:
a) rozhovor s aktérem vzdělávací politiky na zvolené téma (max. dvojice);
b) vytvoření výukového videa nebo výukové hry z oblasti vzdělávání a vzdělávací politiky (max. čtyřčlenné skupiny);
c) shrnutí a kritická reflexe vybrané odborné literatury (individuální);
d) vytvoření hesla na české (příp. anglické) Wikipedii z oblasti vzdělávací politiky (max. dvojice);
e) účast na odborné akci/akcích a jejich kritická reflexe (individuální);
f) jiný výstup dle návrhu studenta/ky nebo ad hoc nabídky vyučujících – pouze po individuální domluvě s garantkou.
Specifikace požadavků na jednotlivé formy závěrečné práce je dostupná v Moodle.
Závěrečná práce musí být odevzdána do Moodle nejpozději do 28. května (1. termín) či 11. června (2. termín) či 2. července (3. termín).
Last update: Mouralová Magdalena, Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
Literature -
Literature:
Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita.
Creating Effective Teaching and Learning Environments : First Results from TALIS. Teaching and Learning International Survey, OECD, 2009. ISBN 978-92-64-05605-3.
European Comission. Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013
Kalous, J.; Štoček, J.; Veselý, A. (Eds.) 2007. Educational Policy Studies in the Czech Republic. Plzeň: Aleš Čeněk.
Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.). 2006. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. 172 s. ISBN 80-246-1260-7.
Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.). 2006. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.
Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.). 2006. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum. 181 s. ISBN 80-246-1261-5.