|
|
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
|
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Cílem předmětu je modelovat v praktických situacích teorii poradenské, psychoterapeutické a případové práce, se kterou se studenti seznámili dříve a v předmětu je jim v krátkých vstupech rekapitulována. Cílem je prakticky zobrazit teorii. Cílem není pouze modelovat situace práce s klientem, ale umožnit studentům také zkušenost se situacemi, ve kterých se ocitnou v jejich budoucí praxí: porady, supervize, konfrontace či konflikt se spolupracovníkem. Hlavním cílem předmětu je zobrazit účinné postupy a léčebné terapeutické faktory v uvedených postupech klinické praxe zejména jako efektivní a vědomou komunikaci. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Znalosti: Student zná základní účinné postupy při efektivní terapeutické komunikaci: navázání vztahu, uzavření kontraktu, sledování, naslouchání, reflexe, pobízení, porozumění reakcím klienta i vlastním, opakování, reformulace, shrnutí, možnosti volby, perspektiva figury a pozadí, práce s otázkami, formulace výroků, bezprostřednost, neutralita atd. Dovednosti: Studenti si postupně osvojují praktické použití efektivní komunikace v situacích, které je očekávají v praxi. Očekávána je bazální odvaha k tomu udělat v praktikování chyby, ze kterých je možné vycházet při potřebných korekcích a budování klinické zkušenosti. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Tématický okruh 1 Účinné faktory a dovednosti vztahující se k budování základů pro vztah a proces v individuální a skupinové práci - počáteční fáze. Tématický okruh 2 Účinné faktory a dovednosti vztahující se ke kontraktu, ohraničení tématu, propracování, sdílení, interpretacím, konfrontacím - v individuální a skupinové fázi. Tématický okruh 3 Účinné faktory a dovednosti vztahující se k ukončování péče v individuální a skupinové fázi, včetně reflexe separace a respektu k průvodním jevům separace v případovém vedení. Tématický okruh 4 Běžné i mimořádné události v profesním životě, účinná komunikace a zvládání takových situací. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999) Psychoterapeutické systémy - Průřez teoriemi, Grada Publishing, Praha.
Culley S., Bond T. (2008) Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii, Portál, Praha
Yalom, I.D. (1999) Teorie a praxe skupinové psychoterapie, Konfrontace, Hradec Králové. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Opora 1 Libra J., Psychoterapie - základní směry (z literatury, prezentace)
Opora 2 Libra J., Kontrakty (prezentace přednášky, semináře)
Opora 3 Balcar K., Současné trendy v psychoterapii, publikováno v Psychosom
Opora 4 Libra J., TA - úvod (přednáška - úvod do transakční analýzy)
Opora 5-8 Libra J., TA - základní teorie (prezentace přednášky z TA literatury) |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Celkový objem 80 hodin sebezkušenosti ve skupině s lektory (cca 15 studentů a dva lektoři) - vedle krátké expozice teorie je těžiště ve skupinovém procesu nebo v nácviku ve skupině či dvojicích (trojicích). Průběžně je věnován potřebný čas zkušenosti skupinového procesu - včetně jeho reflexe. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Absolvování předmětů kasuistický seminář, case management 1 v MADi studijním oboru. Požadována je otevřenost při komunikaci ve skupině, zájem učit se z vlastní zkušenosti, sdílet s kolegy svoje prožitky, diskutovat, aktivně spolupracovat se spolužáky a lektory. |
|
||
Last update: PhDr. Jiří Libra (21.02.2013)
Předmět je ukončen zápočtem, k jeho dosažení je třeba 80% účasti na skupinových setkáních (tento požadavek modeluje požadavky výcviků v psychoterapii v praxi). |