The course analyses the individual components of psychological functions and introduces their disorders. It should help to orient and to be able to compile a basic psychopathological analysis of a person (symptomatologically and syndromologically).
Course content: general principles of medical classification of mental disorders. General principles of psychosis, schizophrenia, schizotypal personality disorder and delusional disorders. Organic hallucinoses. Psychoses caused by the use of psychoactive drugs. Mood disorders. Neuroses, stress-related disorders, somatoform disorders. Personality disorders. Mental disorders caused by the use of psychoactive drugs. Dementia, mild cognitive impairment, delirium and other organic disorders. Mental retardation Disorders of mental development and mental disorders in childhood. Autism spectrum disorders (ASD) Eating disorders Gender identity and sexual preference incongruence Psychopathological assessment - development and administration.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Předmět rozebírá jednotlivé složky psychických funkcí a seznamuje s jejich poruchami. Měl by pomoci k orientaci a ke schopnosti sestavit základní psychopatologický rozbor člověka (symptomatologicky i syndromologicky).
Obsah předmětu: Obecné zásady lékařské klasifikace duševních poruch. Psychózy, schizofrenie, schizotypní poruchy osobnosti a poruchy s bludy. Organické halucinózy. Psychózy způsobené užíváním psychoaktivních drog. Poruchy nálady. Neurózy, poruchy související se stresem, somatoformní poruchy. Poruchy osobnosti. Duševní poruchy způsobené užíváním psychoaktivních drog. Demence, mírné kognitivní poruchy, delirium a jiné organické poruchy. Mentální retardace Poruchy duševního vývoje a duševní poruchy v dětství. Poruchy autistického spektra (PAS) Poruchy příjmu potravy Nesoulad pohlavní identity a sexuální preference Psychopatologický rozbor - vypracování a podání.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Course completion requirements -
Knowledge of the lecture material and basic literature. The student should present a written psychopathological analysis based on a case report of a patient. Oral examination.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Znalost odpřednášené látky a základní literatury. Student by měl předložit písemnou psychopatologickou analýzu založenou na kazuistice pacienta. Ústní zkouška.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literature -
International Classification of Diseases, 10th Revision.
Lemma, A. (1996). Introduction to psychopathology. Sage.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. Revize. Ve stručnosti k nalezení v PDF na www.uzis.cz.
Smolík P. (1996) Duševní a behaviorální poruchy. Maxdorf.
Dušek K, Večeřová – Procházková A. (2015) Diagnostika a terapie duševních poruch. Grada.
Hosák L, Hrdlička M, Libiger J, et al. (2015) Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum
Hoschl E, Libiger J, Švestka J. (2004) Psychiatrie. Praha: Tigis
Lemma, A. (1996). Introduction to psychopathology. Sage.
Raboch J, Zvolský P. Psychiatrie (2001) Praha: Galén.
Uhrová T, Roth J a kol. Neuropsychiatrie (2020). Maxdorf. Praha.
Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky.