Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika (9846)
Základní informace
Pedagogika
Kód varianty (CID): 9846
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Katedra systematické a pastorální teologie [26-KSPT]
prezenční
čeština
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a českého výchovně vzdělávacího systému. Představí stručně vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v minulosti a vybrané současné otázky edukace v České republice v mezinárodním kontextu. Druhá část kurzu je zaměřena na uplatnění všeobecných pedagogických a didaktických principů a přístupů v křesťanských školách a náboženské výchově.
Absolvování kurzu pedagogiky je podmínkou pro zápis do předmětu Didaktika náboženské výchovy (KPED102) a Didaktika náboženského vzdělávání s praxí (KPED105).
Kurz je zakončen zkouškou složenou z obhajoby písemné práce a písemného testu.

* Základní literatura:

Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007.
JŮVA V., Stručné dějiny pedagogiky, Brno : Paido, 2003.

* Doporučená literatura:

Průcha J. - Walterová, E. - Mareš, J., Pedagogický slovník, Praha 2001.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče, Praha 2004, 2009.
Kopřiva a kol. Respektovat a být respektován, Grada, 2011.
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004.
Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.
Mezinárodní akademie vzdělávání. UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005.
Šeďová, Klára, Roman Švaříček a Zuzana Šalamounová. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
Petty G., Moderní vyučování, Praha 1996.
Průcha J., Alternativní školy, Praha 1996.
Další literatura bude doporučena aktuálně na přednáškách.
Pedagogika
Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

Pedagogika jako věda o edukaci, související vědní obory a vzájemný vztah mezi nimi, význam pedagogiky a její vztah k praxi, základní pojmy
Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání od starověku po současnost
Náboženská pedagogika a katechetika: vývoj vzájemného vztahu v českém prostředí, osobnosti, současný stav
Pojem výchovy, rysy výchovy, výchovné cíle, výchovné styly
Činitelé výchovy (vychovatel, pedagog, vychovávaný jedinec, výchovné prostředky)
Česká výchovně vzdělávací soustava, zákony týkající se školství, významné pedagogické
dokumenty (Bílá kniha, školský zákon, rámcové vzdělávací programy aj.)
Obecná didaktika a její předmět, základní pojmy
Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině
Alternativní školství, církevní školy: specifika edukačního procesu
Vyučování náboženství v českých školách: současný stav a otázky k řešení, příklady ze zahraničí
Motivace žáků, výchovný styl a hodnocení žáků v křesťanských školách a ve výuce náboženství
Úhrada úplaty za účast.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Náboženství a teologie (0221)
Podmínky absolvování a kvalifikace
závěrečná zkouška
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
3
získání dalších odborných znalostí v oboru
Garant a místo
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Katedra systematické a pastorální teologie
Katedra systematické a pastorální teologie
KTF UK (Thákurova 3, Praha 6)
Termín a délka
2023/2024
zimní semestr, Říjen
1
24 (v hodinách celkem)
St 13:45 - 15:15
Čtvrtek
Poplatky a financování
500 Kč / kurz
Částka musí být uhrazena před zahájením kurzu převodem na účet 32034061/0100.
Variabilní symbol: evidenční číslo přihlášky. Specifický symbol: číslo kurzu. Pro rozpoznání Vaší platby je bezpodmínečně nutné je k platbě připojit.
Při neúčasti na kurzu se poplatek nevrací.
osvobozeno
Přihláška
Thákurova 3, 16000 Praha 6; Studijní oddělení
Děkanát KTF
Mgr. Václav Hroznata Sojka
czv@ktf.cuni.cz
220181649
31.08.2023
30.09.2023
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK