Škola v období společenských změn (4319)
Základní informace | |
Škola v období společenských změn | |
Kód varianty (CID): | 5136 |
kurz v přípravě | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [41-UVRV] | |
prezenční | |
čeština | |
Cílem kurzu je popsat základní charakteristiky významných společenských změn, které zásadně mění podmínky pro vzdělávání, představit příklady zajímavé praxe, kterou vybrané školy na tyto změny reagují a diskutovat možnosti jejich využití. V diskusi nad nabídnutými tématy účastníci získají nové pohledy na současnou školu a její úkoly. Kurz je koncipován jako blok seminářů, ve kterých je prezentace vybraných témat doplněna samostatným studiem, diskusí a reflexí. Kurz se bude v pěti tříhodinových setkáních zabývat aktuálními společenskými změnami, které zásadním způsobem ovlivňují výchovně-vzdělávací činnosti školy: krizí tradičních opor společnosti – hierarchického systému a rodiny, názorovou polarizací společnosti, zvyšující se heterogenita společnosti, informačním boomem a rozmachem digitálních technologií. V rámci kurzu se účastnící seznámí se základními teoretickými koncepty, které vysvětlují příčiny a průběh vybraných společenských změn a také s nejdůležitějšími domácími i zahraničními výzkumy. Důraz bude kladen na pochopení vztahu mezi společenskými změnami a vzděláváním. Každý tematický okruh bude představen a diskutován z hlediska svého dopadu na školní vzdělávání. Na zajímavých příkladech ze zahraničních i českých škol budou představeny možnosti, jak se škola může s těmito dopady vyrovnávat. |
|
6383/2017-1-484 | |
MŠMT | |
11914/2017-1 | |
Škola v období společenských změn | |
• krize tradičních opor společnosti – hierarchického systému a rodiny (3 hod.) Témata: tradiční rodina v historickém kontextu, proměny struktury a velikosti rodiny, vzájemné postavení členů rodiny, základní rysy tradičních hierarchických systémů, sítě versus hierarchie, proměny řízení tradičně hierarchických systémů a jejich důsledky. • názorová polarizace společnosti (3 hod.) Témata: důvody a důsledky polarizace společnosti, vliv skupiny na rozhodování, skupinová polarizace, Stonerův experiment, difúze odpovědnosti, teorie sociálního srovnávání, teorie persvazivních argumentů, teorie sebekatergorizace, Zimbardovy experimenty, způsoby depolarizace. • zvyšující se heterogenita společnosti (3 hod.) Témata: sociální struktura postmoderní společnosti, sociální status, sociální role, proměny společenských tříd, kulturní hranice sociálních tříd, důvody a důsledky migrací, stratifikace společnosti a její důsledky, sociální mobilita, teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B. Bernstein), koncept rovností příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti. • informační boom (3 hod.) Témata: definice informačního přetížení, příčiny informačního přetížení (růst zaznamenaného poznání, rozvoj technologií, omezená kognitivní kapacita, odosobnění komunikace), projevy informačního přetížení a jeho důsledky (odmítací strategie, specializace, zjednodušování), metody překonávání informačního přetížení, informační gramotnost (sdílení a komunikace, filtrování informací, informační etika). • rozmach digitálních technologií (3 hod.) Témata: digitální technologie ve výuce, digitální gramotnost a její složky (informační gramotnost, mediální gramotnost, digitální pracovní prostředí, komunikace a spolupráce, budování vlastní digitální identity, počítačová gramotnost a schopnost učit se), sociální sítě, cloud, webcasting, webináře, koncept digitálních domorodců a digitálních imigrantů a jeho kritika, digitální propast. Každé setkání bude probíhat podle následující struktury: 1. hodina • Úvod – představení cílů setkání • Prezentace vybrané společenské změny • Diskuse o projevech společenské změny v českých školách 2. hodina • Představení příkladů zajímavé praxe • Diskuse 3. hodina • Komparace příkladů zajímavé praxe se situací ve vybrané škole • Možnosti využití příkladů zajímavé praxe ve vybraných školách • Alternativní náměty na řešení diskutovaných problémů • Shrnutí • Závěrečná reflexe |
|
Cílová skupina: • učitel • pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků • speciální pedagog • psycholog • asistent pedagoga • vedoucí pedagogický pracovník. Podmínkou přijetí je ukončené úplné střední vzdělání. |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Osobní dovednosti a rozvoj (0031) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
docházka | |
Osvědčení o absolvování programu | |
Garant a místo | |
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. | |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | |
Termín a délka | |
2020/2021 | |
zimní semestr, Říjen | |
1 | |
15 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
1500 Kč / kurz | |
Přihláška | |
Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, Praha 1 | |
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. | |
jana.strakova@pedf.cuni.cz | |
221 900 527 | |
30.09.2020 | |