Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele (pro učitele spolupracující s MFF UK) (10496)
Základní informace
Studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele (pro učitele spolupracující s MFF UK)
Kód varianty (CID): 10496
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - na výkon povolání
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Katedra didaktiky fyziky [32-KDF]
kombinovaný
čeština
Studium sestává ze sedmi vzájemně provázaných oblastí, které budou lektorovat, často společně, níže uvedení lektoři a dále z úvodní a závěrečné části. Celkově je studium koncipováno jako partnerská výměna zkušeností mezi VŠ vzdělavateli a provázejícími učiteli. Samozřejmostí tedy je realizování kontinuální zpětné vazby provázejících učitelů (jejich potřeb a zkušeností) a její průběžné zohledňování v jednotlivých částech studia.

Vzdělávací program byl schválen MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod čj. MSMT-1776/2024-1
MŠMT
MSMT-8998/2023-3 ze dne 24. 4. 2023
Studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele (pro učitele spolupracující s MFF UK)
Zahájení, úvod
Forma a rozsah: prezenční, 0,5 h (v rámci 1. setkání)

Oblast 1: Vytváření bezpečného prostředí (ve spolupráci provázejícího učitele a studenta učitelství)
-respektující a partnerská komunikace, nastavování hranic v komunikaci, diskrétnost, praktický nácvik jednání mezi provázejícím učitelem a studentem učitelství
-vytváření bezpečného prostředí pro učení
-práce s pravidly spolupráce (stanovení a dodržení termínů, pravidla komunikace, předávání příprav, nouzové signály, vzájemné představení a oslovování)
-vhodné materiální zázemí pro spolupráci mezi PU a studentem
-způsoby vzájemného vyjasnění představ, očekávání či požadavků mezi PU
a studentem
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 3. setkání)

Oblast 2: Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky
-seznámení se s vhodnými modely reflexe (Korthagenův ALACT model, Kolbův cyklus učení) a s klíčovými prvky reflexe, praktické ukázky
-vedení a strukturování reflektivního (poradenského) rozhovoru (z psychologického hlediska)
-efektivní techniky komunikace se studenty učitelství (užívání popisného jazyka, práce s emocemi, aktivní naslouchání, kladení otevřených otázek aj.), nácvik různých technik rozhovoru
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 3. setkání)

Oblast 3: Sebereflexe provázejícího učitele, poznání specifičnosti učitelova působení
a psychologické zátěže učitelské profese
-systém odborných kompetencí, sociálních kompetencí a sebekompetencí učitele a jejich vztah k expozici, reflexi, autodiagnostice, sebereflexi a registraci výukových činností
-autodiagnostika učitele (diagnostické postupy a strategie); reflexe vlastní výuky
-poznání své učitelské individuality a jejích zdrojů
-klinická náročnost učitelství, nejistoty učitele
-posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 4. setkání)

Oblast 4: Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby
-poskytování popisné zpětné vazby tak, aby byla pro studenty využitelná v dalším učení (zejména je respektující, konkrétní, včasná, přiměřená) – procesní inspirace zpětné vazby, jednotlivé části zpětné vazby; realizace zpětné vazby, která není agresivní, neobsahuje prvky citového vydírání a nevyžádané „dobré rady“, rozdíl mezi zpětnou vazbou věcnou a vztahovou, praktický nácvik
-využívání popisného jazyka – základy popisného jazyka, jeho odlišení zejména od hodnocení a interpretace („věštění“)
-vedení studenta k sebereflexi a k identifikaci vlastních silných a slabých stránek (pomocí zpětných vazeb od ostatních uvědomění si, co jsou mé silné stránky a co příležitosti k dalšímu rozvoji)
§ vedení studenta k formulaci nebo aktualizaci rozvojové zakázky a/nebo rozvojového cíle – formulování vlastního akčního rozvojového plánu
§ nabízení vlastní expertizy či názoru studentovi ze strany PU – v jaké situaci je vhodné a v jaké ne (rozdíl mezi expertním poradenstvím, mentoringem a koučováním, rizika i výhody jednotlivých přístupů)
Forma a rozsah: prezenční, 3 h (v rámci 4. setkání)

Oblast 5: Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky
-seznámení se vznikajícím kompetenčním rámcem absolventa učitelství (s jeho současným stavem), diskuze jednotlivých požadavků a kritérií
-strukturované pozorovací archy pro výuku fyziky a výuku obecně – jejich možné využití při reflexi výuky (např. nástroj ZAKVAF)
-pozorování a reflexe výuky (přímo reálné výuky nebo jejího videozáznamu) a identifikace klíčových aspektů, které vedly či nevedly k vytvoření příležitosti pro učení žáků
-navazující diskuze pozorované výuky, zejména pokud jde o cíle výuky, obsahovou adekvátnost výuky, formy a metody výuky, individualizaci výuky atd.
Forma a rozsah: prezenční (částečně společně, částečně paralelně ve 3 sekcích: matematika a deskriptivní geometrie, fyzika, informatika), 3 h (v rámci 1. setkání)

Oblast 6: Znalost profesní přípravy na MFF UK s ohledem na roli provázejícího učitele
-role provázejícího učitele v přípravě budoucích učitelů v rámci kurikula MFF UK
-formy spolupráce mezi pracovníky MFF UK a PU na přípravě budoucích učitelů
-kurikulum vzdělávacích programů MFF UK (cíle, rozsah, formy a metody výuky), konkrétní kurikulum studenta
-klíčové pojmy využívané v přípravě studentů na MFF UK a tvořící profesní jazyk, který si studenti osvojují
-nástroje MFF UK pro spolupráci PU se studentem nebo vzdělavateli MFF UK
Forma a rozsah: online (paralelně ve 3 sekcích: matematika a deskriptivní geometrie, fyzika, informatika), 1,5 h (v rámci 2. setkání)

Oblast 7: Společné plánování výuky
-spolupráce na plánování výuky mezi PU a studentem na praxi
-dlouhodobé a krátkodobé plánování, provázání krátkodobých a dlouhodobých cílů
-individualizace a diferenciace ve výuce na úrovni cílů (plánování různě náročných cílů či různě náročných úrovní naplnění cíle pro různé skupiny žáků v závislosti na jejich potřebách)
-párová a tandemová výuka
Forma a rozsah: prezenčně (2 h, v rámci 1. setkání) a online (2 h, v rámci 2. setkání)

Reflexe studia, ukončení
Forma a rozsah: prezenční, 1 h (v rámci 4. setkání)

15
Studium je určeno pro učitele M, Fy, Inf a Dg 2. stupně ZŠ a učitele SŠ, kteří budou zapojeni do pedagogických praxí studentů učitelství na MFF jako provázející učitelé. Vzhledem ke značné míře interaktivity tohoto studia je počet účastníků kurzu omezen na 15.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Příprava učitelů bez předmětové specializace (0113)
magisterské
S přispěním jiného subjektu
profesní vzdělávání, získání kvalifikace pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., § 10 – § 21
Podmínky absolvování a kvalifikace
nejsou stanoveny
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
bez kreditů
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb.
Garant a místo
doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
Katedra didaktiky fyziky
Katedra didaktiky fyziky
MFF UK
Termín a délka
2023/2024
zimní semestr, Březen
09.03.2024
Krátkodobé
22 (v hodinách celkem)
26.3.2024
Poplatky a financování
0 Kč / kurz
Přihláška
KDF
Helena Šulcová
helena.sulcova@matfyz.cuni.cz
951552407
01.01.2024
01.03.2024
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK