Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Učitelství pro 2. stupeň základní školy a střední školy – kombinované studium (9852)
Základní informace
Učitelství pro 2. stupeň základní školy a střední školy – kombinované studium
Kód varianty (CID): 10317
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - na výkon povolání
Fakulta: Pedagogická fakulta
Centrum celoživotního vzdělávání [41-CCV]
kombinovaný
čeština
Studium sestává z blokové prezenční a distanční výuky, v jejímž rámci budou účastnice a účastníci celoživotního vzdělávání pracovat také samostatně a budou získávat zpětnou vazbu od vedoucích modulů/předmětů i od svých kolegů. Distanční výuka bude realizovaná v konkrétních případech buď synchronní nebo asynchronní on-line formou a bude podporována výukovými materiály a úkoly zadávanými prostřednictvím kurzů buď v LMS Moodle nebo v MS Teams. Odkazy na distanční části konkrétní části studia jsou uvedeny u jednotlivých modulů včetně případných hesel pro vstup hostů (interní systém PedF UK).

Studijní plán naleznete zde - https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=prohl&fak=11410&oborplan=OCDC23SS&vyuc=&oborsims=

I. Povinné moduly

Pedagogika (PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.)
Psychologie (doc. PhDr. Anna Kucharská, Ph.D.)
Speciální pedagogika (doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.)

Pedagogicko-psychologická praxe s reflexí
Oborově-didaktická praxe s reflexí

II. Povinně-volitelný modul (výběr jednoho z níže uvedených)
Didaktika matematiky
Didaktika fyziky
Didaktika chemie
Didaktika informatiky
Didaktika biologie


Didaktika francouzského jako cizího jazyka
Didaktika německého jako cizího jazyka
Didaktika ruského jako cizího jazyka
Didaktika anglického jazyka

Didaktika občanské výchovy, společenských věd a filosofie
Didaktika dějepisu
Didaktika pedagogiky, psychologie a sociální práce

Didaktika českého jazyka a literatury
Didaktika českého jazyka
Didaktika české literatury
Didaktika komunikační a mediální výchovy

Didaktika výtvarné výchovy
Didaktika hudební výchovy
Didaktika tělesné výchovy


S výběrem didaktiky budete osloveni po uzavření příjmu přihlášek.


Absolvent studia bude dle požadavků formulovaných ve Standardu studia v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy připraven vést výuku daného předmětu (modulů, oblastí, projektů) a podílet se na realizaci školního kurikula na daném stupni vzdělání:
•reflektovat pojmy a představy o učení, vzdělávání a vzdělanosti;
•plánovat, realizovat a reflektovat výuku;
•vytvářet ve vyučování vhodné podmínky pro učení všech žáků včetně zapojení asistenta pedagoga a uplatňování formativního hodnocení, využívat širokou škálu metod a forem výuky a vhodně je kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace;
•aplikovat oborově didaktické kompetence při přípravě, realizaci a reflexi pedagogických procesů;
•podílet se na pedagogických procesech celé školy;
•komunikovat s rodiči (zákonnými zástupci žáka) na podporu žákova učení.
MSMT- 9202/2023-6-449
MŠMT
MSMT- 28686/2022-3
Učitelství pro 2. stupeň základní školy a střední školy – kombinované studium
300 hodin celkem (z toho 80 prezenčních hodin, 70 hodin distanční synchronní nebo asynchronní výuky a 150 hodin pedagogické praxe s reflexí), dvousemestrální studium

Moduly
Pedagogika (povinný m.)
Psychologie
Speciální pedagogika
Úvod do oborové didaktiky (výběr jednoho z modulů)
Pedagogicko-psychologická praxe s reflexí
Oborově-didaktická praxe s reflexí

Celkem 1. semestr: prezenční/distanční/praxe (z toho reflexe)
Oborová didaktika (výběr jednoho z modulů)
Oborově-didaktická praxe s reflexí

Praxi lze vykonávat na škole, kde již působíte. S hledáním škly pro praxi jsme ale schopni pomoci.

Předpokládané dny výuky pátek od 15hod a sobota 9 - 16hod., cca jednou za 14 dní.

S výběrem didaktiky budete osloveni po uzavření příjmu přihlášek.

120
Max. 120 účastníků (rozdělených v povinných modulech do seminárních skupin po max. 30 účastnících a v povinně-volitelných modulech do studijních skupin po min. 3 účastnících dle výběru jednoho z 20 nabízených oborově-didaktických modulů).

Uchazeči musí být absolventi magisterských studijních programů (Mgr., Ing.) s nepedagogickým zaměřením.



Didaktika matematiky
(prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.)

Vyžaduje se absolvování magisterského studijního programu z matematiky nebo programu, v němž tvoří matematické předměty podstatnou část (rozhoduje garant modulu).
Předpokládá se znalost matematiky na úrovni maturitního didaktického testu z matematiky (viz testy z minulých let https://maturita.cermat.cz/menu/testy-a-zadani-z-predchozich-obdobi/matematika/testy-a-zadani-matematika). Tato znalost může být ověřena písemným testem.


Didaktika fyziky
(prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu z chemie nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).

Didaktika chemie
(prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu z fyziky nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).

Didaktika biologie
(RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu z biologie nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).


Didaktika výchovy ke zdraví
(PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu (oboru) zdravotnických věd, pedagogiky, psychologie a bezpečnost a ochrana obyvatelstva. Přijati mohou být též absolventi příbuzných studijních programů (např. bezpečnostně právních studií. - v těchto případech bude přihlédnuto k absolvovaným předmětům státní závěrečné zkoušky, příp. k tématu diplomové práce).



Didaktika informatiky
(PhDr. Petra Vaňková, Ph.D., PhDr. Josef Procházka, Ph.D.)

Cílovou skupinou jsou absolventi vysokoškolského studia technického zaměření, popř. absolventi vysokoškolského studia jiných oborů, kteří prokáží, že se v daném oboru Informatika (se zaměřením na vzdělávání
žáků) vzdělávají (vzdělávali v posledních 5 letech od podání přihlášky) nebo tento obor na základní, či střední škole v době podání přihlášky vyučují. V dalších individuálních případech rozhoduje garant oboru.

Podmínkou pro přijetí na základě výběrového řízení jsou doklady o příslušném vzdělávání, dalšími poklady jsou doklady o absolvovaných školeních a dalším vzdělávání v oboru Informatika se zaměřením na vzdělávání na základních nebo středních školách, popř. doklad školy, ve kterým škola tvrzuje, že daný uchazeč vyučuje předměty informatického zaměření.
V případě většího počtu uchazečů budou upřednostněni uchazeči, kteří se do studia zapsali dříve.




Didaktika francouzského jako cizího jazyka
(Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.)

Komunikační kompetence ve francouzském jazyce minimálně na úrovni B2 dle SERRJ, která
a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. B2 nebo
b) bude ověřena vstupním testem na úrovni B2.



Didaktika německého jako cizího jazyka
(PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.)

Komunikační kompetence v německém jazyce minimálně na úrovni B2 dle SERRJ, která
a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. B2 nebo
b) bude ověřena vstupním testem na úrovni B2.


řádný termín pondělí 6.11.2023 od 16:00 Celetná 13, C115/C23 a případný náhradní termín v úterý 7.11.2023 od 16:00 v Rettigové R122.
Test bude trvat 40 minut, bude sestaven z uzavřených položek s výběrem nabízené odpovědi, včetně čtení textu s porozuměním.



Didaktika ruského jako cizího jazyka
(PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.)

Komunikační kompetence v ruském jazyce minimálně na úrovni B2 dle SERRJ, která
a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. B2 nebo
b) bude ověřena vstupním testem na úrovni B2.



Didaktika anglického jako cizího jazyka
(PhDr. Klára Uličná, Ph.D.)

Komunikační kompetence v anglickém jazyce minimálně na úrovni C1 dle SERRJ, která
a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. C1 nebo
b) bude ověřena vstupním testem na úrovni C1.




Didaktika občanské výchovy, společenských věd a filosofie
(Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.)

Absolvované magisterské studium společenskovědního oboru či filosofie a etiky. Přijati mohou být též absolventi humanitního oboru blízkého společenským vědám (rozhoduje garant modulu). V přijímacím řízení mají přednost absolventi oborů, jež mají přímý vztah k tematikám vyučovaným ve Občanském a společenskovědním základu na gymnáziu a Výchově k občanství na základní škole."


Didaktika dějepisu
(Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.)


Didaktika pedagogiky, psychologie a sociální práce
(PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu (oboru) pedagogika nebo psychologie nebo sociální práce. Přijati mohou být též absolventi příbuzných studijních programů (např. sociální pedagogika, andragogika, sociální politika aj. - v těchto případech bude přihlédnuto k absolvovaným předmětům státní závěrečné zkoušky, příp. k tématu diplomové práce).



Didaktika českého jazyka a literatury
(doc. PhDr. Eva Hájková, Ph.D., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D., Mgr. Filip Komberec, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu z bohemistiky nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).”


Didaktika českého jazyka
(doc. PhDr. Eva Hájková, Ph.D., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu bohemistického typu či programu příbuzného (rozhoduje garant modulu).
Předpokládá se znalost českého jazyka a literatury na úrovni maturitního didaktického testu. Tato znalost může být ověřena písemným testem.
Písemný test se bude skládat:
a. z jazykové korektury
b. ověření jazykových znalostí a dovedností
c. ověření základních interpretačních dovedností
ověření základních literárně historických a literárně teoretických znalostí


Didaktika české literatury
(Mgr. Filip Komberec, Ph.D.)
Absolvování magisterského studijního programu z bohemistiky nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).”


Didaktika komunikační a mediální výchovy
(doc. PhDr. Eva Hájková, Ph.D., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.)
Absolvování magisterského studijního programu bohemistického typu či programu příbuzného (rozhoduje garant modulu).
Předpokládá se znalost českého jazyka na úrovni maturitního didaktického testu. Tato znalost může být ověřena písemným testem.
Písemný test se bude skládat:
1. z jazykové korektury
2. ověření jazykových znalostí a dovedností



Didaktika výtvarné výchovy
(Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.)

Cílovou skupinou jsou absolventi magisterského studijního programu v oborech zaměřených na volné a užité umění, nebo teorii výtvarného umění, popř. absolventi magisterského programu s výrazným zastoupením předmětů s vazbou na vizuální kulturu (architektura, scénografie…) (rozhoduje garant modulu). Dále i absolventi magisterského studia jiné VŠ v kombinaci s bakalářským vzděláním ve studijním programu se zaměřením na volné a užité umění nebo teorii výtvarného umění.
Podmínkou pro přijetí je dále vstupní pohovor, v němž uchazeč prokáže schopnost kultivovaného souvislého projevu v českém jazyce, motivaci ke studiu a schopnost reflektovat absolvované studium, vlastní autorskou tvorbu nebo kvalifikační práci v souvislosti k výuce předmětu výtvarná výchova.



Didaktika hudební výchovy
(doc. PaedDr. Hana Váňová, Ph.D., PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.)

Vstupní požadavky: muzikologické nebo umělecko-pedagogické studium VŠ (AMU, HAMU, JAMU, Hudební věda na FF apod.). V případě absolvování jiné vysoké školy je nutné ukončené středoškolské vzdělání na některé z konzervatoří nebo na hudebním gymnáziu. Nestačí absolvování základního hudebního vzdělání na ZUŠ.

Po splnění všech povinných a jednoho povinně-volitelného modulu v podobě zápočtů a zkoušek (písemných a/nebo ústních zkoušek nebo prezentace portfolií) je studijní program ukončen obhajobou závěrečné práce ve formě portfolia před komisí. Obsah jednotlivých částí portfolia stanoví garanti jednotlivých modulů (moduly Pedagogika, Psychologie, Speciální pedagogika a vybraná Oborová didaktika). Portfolio zpravidla obsahuje plány vybraných výukových jednotek s popisem jejich realizace a s následnou reflexí a návrhy alterací, vypracované úkoly v rámci výuky jednotlivých modulů (např. popisy pojmotvorného procesu u vybraných pojmů nebo procedur; didaktické analýzy učebnic u vybraného pojmu nebo procedury; návrh vyučovací jednotky s podporou ICT, didaktické analýzy vyučovacích hodin zprostředkované na videozáznamu apod.) a další materiály získané v průběhu studia a realizované pedagogické praxe.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující vzdělávání a výchovu (0188)
magisterské
Z prostředků účastníka
profesní vzdělávání, rozšíření kvalifikace (ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., § 22, odst. 2) učitel 2. stupně ZŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 8, odst. 1, písm. f3.)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
§2 vyhl. č. 317/2005
Garant a místo
prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Centrum celoživotního vzdělávání
Centrum celoživotního vzdělávání
Pedagogická fakulta UK
Termín a délka
2024/2025
zimní semestr, Říjen
2
300 (v hodinách celkem)
Předpokládané dny výuky pátek od 15hod a sobota 9 - 16hod., cca jednou za 14 dní.
Poplatky a financování
40000 Kč / kurz
400 Kč
K platbě budete vyzváni po přijetí ke studiu.
osvobozeno
Přihláška
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Centrum celoživotního vzdělávání
Kateřina Esserová, DiS.
katerina.esserova@pedf.cuni.cz
221900341
01.03.2024
30.06.2024
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK