Den s didaktikou němčiny (10232)
Základní informace | |
Den s didaktikou němčiny | |
Kód varianty (CID): | 10232 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra germanistiky [41-KG] | |
prezenční | |
čeština | |
Vzdělávací program je realizován formou konference. Konference je zaměřená na problematiku výuky německého jazyka na základních a středních školách s oporou na současné poznatky oborové didaktiky cizích jazyků, i k námětům dobré praxe. Zvláštní důraz je kladen na aktivizační strategie a na současné tendence ve vývoji didaktiky cizích jazyků, jako je činnostně zaměřená výuka, výuka orientovaná na žáka, mnohojazyčnost, autonomní učení a především využití nových médií. Konference je zároveň příležitostí pro vzájemné sdílení zkušeností učitelů německého jazyka na základních a středních školách všech typů. Významným tématem konference reflektujícím současné procesy revize rámcových vzdělávacích programů budou i možnosti integrace poznatků na základě mezipředmětových vztahů a hledání místa němčiny jako cizího jazyka v těchto procesech. Ve společenství učitelů z praxe, oborových didaktiků a dalších odborníků na vzdělávání budou nové poznatky, zkušenosti a metodické postupy diskutovány a analyzovány s cílem nalezení vhodných alternativ pro zkvalitnění učitelské praxe všech účastníků. S ohledem na toto zaměření je obsah vzdělávacího programu strukturován do dvou tematických celků. 1 Vybrané problémy oborové didaktiky němčiny jako cizího jazyka Tomuto tématu jsou věnovány jak přednášky, tak i řízená strukturovaná diskuse. 1.1 Přednášky (2 x 1 hodina) V rámci přednášek prezentují odborníci zaměřující se na didaktiku němčiny jako cizího jazyka současné trendy a poznatky relevantní pro výuku němčiny na základních a středních školách. Představují především výsledky pedagogických a akčních výzkumů zaměřených na výuku němčiny jako cizího jazyka z oblastí řečových dovedností a jazykových prostředků. Jedna přednáška tak tematicky cílí na didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu ve vztahu k rozvoji dovedností žáků ve výuce němčiny. Druhá přednáška se zaměřuje na současné možnosti integrace obsahu německého jazyka a dalších předmětů vyučovaných na základních a středních školách. 1.2 Řízená diskuse (2 hodiny) Strukturovaná diskuse se zaměřuje na sdílení zkušeností s problematickými aspekty výuky jednotlivých účastníků. Aktuální problémy jsou diskutovány a podrobeny didaktické analýze. V návaznosti jsou navrhovány vhodné alterace pro zlepšení pedagogické praxe účastníků. Diskuse a navazující didaktická analýza a alterace se soustředí konkrétně na témata: a) efektivita výuky němčiny jako cizího jazyka v jednotlivých fázích vyučovací hodiny b) didaktické pojetí pro účastníky akce obtížných témat výuky němčiny s ohledem na motivaci žáků a rozvoj jejich vědomostí, znalostí a postojů. 2 Praktické náměty pro výuku němčiny jako cizího jazyka Tématu jsou věnovány přednášky a tematicky zaměřené workshopy. 2.1 Přednášky (2 x 2 hodiny) V rámci přednáškových částí jsou prezentovány příklady dobré praxe ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Praktické náměty prezentují nejen oboroví didaktici, ale pod odborným vedením lektorů i učitelé z praxe. Ve dvou blocích po dvou hodinách jsou prezentovány náměty ověřených výukových aktivit. Představeny jsou tak konkrétní didaktické transformace včetně využívaných pomůcek a zkušeností s aplikací ve výuce. 2.2 Workshopy (2 hodiny) Tematické workshopy se zaměřují na tvorbu, hodnocení a praktické vyzkoušení námětů pro výuku němčiny jako cizího jazyka. Tato část navazuje na teoretické představení vybraných aktivit. Účastníci tak mají možnost si sami aktivity, jejich hodnocení a tvorbu prakticky vyzkoušet pod vedením vybraných. Zapojení účastníci akce se účastní workshopů zaměřených na: a) Možnosti využití nových médií ve výuce němčiny jako cizího jazyka. b) Využití mezipředmětových vztahů k zefektivnění výuky němčiny, včetně zohlednění znalostí a dovedností žáků získaných v rámci prvního cizího jazyka. c) Praktické přístupy k výuce literatury a reálií ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Program lze absolvovat v rámci Šablon. |
|
Cílem konference je přispět k výměně zkušeností s výukou němčiny na základních a středních školách s ohledem na měnící se potřeby společnosti v oblasti komunikace v cizích jazycích, konkrétně v němčině a zefektivnit tak její výuku. | |
UKPedF/533229/2023 | |
MSMT | |
MSMT- 28686/2022-1 | |
Den s didaktikou němčiny | |
8 hodin Konference se bude konat 7.6.2024 v Celetné 13, Praha 1. |
|
70 | |
Cílová skupina: učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Literatura a lingvistika (0232) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
0 (...) | |
![]() |
|
Absolventi obdrží osvědčení UK o absolvování studia. | |
![]() |
|
Garant a místo | |
PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. | |
Katedra germanistiky | |
Katedra germanistiky | |
Pedagogická fakulta UK | |
Termín a délka | |
2023/2024 | |
letní semestr, Červen | |
07.06.2024 | |
Krátkodobé | |
8 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
1300 Kč / kurz | |
osvobozeno | |
Přihláška | |
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Bc. Klára Hašková, DiS. | |
klara.haskova@pedf.cuni.cz | |
221900342 | |
16.02.2024 | |
29.05.2024 | |
![]() |